Hoe kan je een sinaasappelzaadje het beste laten ontkiemen?

We hebben zaadjes gekregen en willen deze graag op het balkon zetten maar wat is de beste manier om deze zaadjes te laten ontkiemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
7.2K

Het beste antwoord

je moet de grond laten bestaan uit een mengel van dood blad, zand en tuinaarde. Meerdere pitten in een pot omdat meestal niet alles opkomt. Warm houden, dus het ontkiemen binnenshuis onder geventileerd plastic of een kas plaats laten vinden. Goed nat houden, vocht op laten drogen en dan weer nathouden. Er is ook speciale ontkiem/kweek aarde maar het mengel is meestal niet zo goed voor citrusachtigen. Als je de kweekgrond zelf samenstelt heb je meer kans op een goede ontkieming en groei. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top! We gaan het proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx!

Andere antwoorden (1)

Citrus (Rutaceae) heeft vele varianten: sinaasappel, citroen, limoen, grapefruit, mandarijn, oranjeboompje en kumquat. Op zich zijn ze geen van alle moeilijk te kweken. Met een pit van een van de vruchten kom je al een heel eind. Ze ontkiemen bij een temperatuur van 18 - 21? C en de juiste grond gemakkelijk. Maar wie later een rijke oogst verwacht, komt er dan meestal bekaaid af. Gezaaide citrus is buitengewoon variabel en de vruchtzetting laat zeer te wensen over. Voor een koninklijk formaat van de struik en een rijke bezetting met vruchten is het nodig citrus te enten op een onderstam. Meestal wordt de aan citrus verwante Poncirus trifoliata gebruikt. Enten van sinaasappel, citroen en andere soorten is een werkje, dat beter aan de vakman kan worden overgelaten.