Waarom is een vlieg, vlieg genoemd?

Waaraan heeft de vlieg zijn naam te danken? Omdat hij vliegt? Dat doet een wesp ook...
of misschien omdat het het eerst ontdekte vliegend dier was?
of...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3K

Het beste antwoord

Het woord vlieg bestaat al lang in onze taal, maar is eigenlijk een afgeleide vorm van het werkwoord vliegen. Dat woord is een redelijk typisch Germaans, aangezien het in zowat alle andere Germaanse talen bestaat. Een vlieg is dus simpelweg een insect dat vliegt; meer moet je er niet achter zoeken.

In bepaalde noordelijke dialecten bestaat dit woord trouwens niet: bijvoorbeeld in het Gronings (en ook in het Fries!) verwijst men naar dit insect met de naam mug.

Ik vind overigens dat we dan een vis een 'zwem' moeten noemen, ok?
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, en een antilope een loop.

Andere antwoorden (2)

Eeen vlieg is waarschijnlijk vernoemd naar het sterrenbeeld Musca.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat hij vleugeltjes heeft. Zonder zijn vleugeltjes had hij vast en zeker "loop"geheten.