Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zonnepanelen in de winter, hoe effectief zijn ze ?

We leven nu eenmaal in een streek met lange winters en veel regen, mijn vraag is dus niet of ze goed werken in de zomer, maar hoe presteren ze in de winter ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
654

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb een zonneboiler staan, goed voor zo'n 80 liter warm water (wordt door de cv/warmwater installatie indien nodig verder verhit tot 60 graden).
In de maanden december, januari en februari gebeurd er hoegenaamd niets. In de loop van maart gaat de temperatuur op een zonnige dag toch weer snel naar de 40 graden. In de zomer rond de 80 graden.
Ook in mindere periodes economisch interessant,
Of je water nu van 40 graden verwarmt of van 10 graden scheelt nogal wat.
Op mijn telmi meters kan dagelijks mijn gasverbruik via internet aflezen en echt, er zijn zomerse dagen dat mijn gasverbruik nul is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessantste antwoord door het voorbeeld en ervaring.

Andere antwoorden (1)

Als je de opbrengst van je zonnepaneel in juni (gemiddeld 5 uur zon per dag) vergelijkt met december (half uur zon per dag) dan is het verschil heel groot. Factor 10, oftewel je zonnepaneel doet het in juni 10 keer beter dan in december.

Maar dat zijn natuurlijk ook de uitersten. In januari zal het rendement al iets meer zijn, en in juli al weer ietsje minder.

Om in de winter, met die lage stand van de zon, toch nog een beetje rendement van de zon te hebben, moet je je zonnepanelen in een "ideale" hoek zetten. Dat zou zo'n 40 graden moeten zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding