Waarom eten wespen onze tuinstoelen op?

Wij hebben houten tuinstoelen, en daar landen steeds wespen op. Als ze galand zijn, 'knagen' ze een laagje van de stoel af, en vliegen weer weg.

Waarom doen ze dit, en wat kunnen we er tegen doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
12.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook last van die knagende wespen. Bij mij zit de hele schutting onder de wespen-streepjes. Voordeel is dat ze daar zó druk mee bezig zijn dat ze mij verder met rust laten :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wacht maar tot het midden augustus is. Dan zijn ze klaar en gaan zich vervelen en op zoek naar suikers.

Het beste antwoord

Dit doet de papierwesp. Deze wesp heeft zijn naam te danken aan het papier-achtige materiaal waarvan het nest wordt gemaakt. De wespen schrapen houtvezels van bomen (en dus ook tuinmeubelen) en vermengen dat met het speeksel tot een papje. Omdat de wespen de vezels fijnkauwen en in dunne laagjes aanbrengen, lijkt het nest van papier te zijn gemaakt.
Tijdelijk oplossingen zijn: bakje met kruidnagel of ammonia neerzetten. Hier houden wespen niet van.
Beter is om je houten tuinmeubelen een 'onderhoudsbeurt' te geven: Gladschuren en de bijv. in de teakolie zetten, of lakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ze knagen aan hout om van het papje hun nest te maken

verder zijn er platkopwespen
Platkopwespen zoeken al miljoenen jaren naar kevergaatjes om hun eieren op de keverlarven te leggen. De vrouwtjes van de wespen die in hout moeten kruipen hebben geen vleugels, die lange dingen zitten alleen maar in de weg. Wanneer ze een keverlarve hebben gevonden geven ze die een prikje en leggen dan een ei op het dikke lijf van de larf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar wat ik heb begrepen schrapen ze er een lijntje of om er vervolgens een nest mee te maken. Mijn ouders hebben er ook last van, ze hebben teak-houten tuinmeubelen.

Er zijn meerdere huis-tuin en keukenmiddeltjes om wespen op afstand te houden. Ze hebben bijvoorbeeld een hekel aan kruidnagel, dus je kunt een schaaltje kruidnagel neerzetten. Of een bakje water met een scheut ammoniak.

Maar wellicht is er ook speciaal spul om je tuinset mee in te smeren. Ik zou het eens navragen bij een winkel waar ze tuinmeubelen verkopen, die kunnen je vast verder helpen of doorverwijzen.