Kan je een huis huren met studiefinanciering?

Hallo,

Kan ik een huis huren met studiefinanciering?
Wil samen met mn broer een huurhuis gaan huren maar we weten niet of je dat wel mag opgeven als inkomen.

we zitten allebij op het mbo
ik heb prestatiebeurs ,hij niet.

uitwonend met lening zal ik krijgen 738 euro dacht ik.

mn broer 550 zonder lening

een huisje van ongeveer 450-500
(krijg ik dan ook huursubsidie?)

is het haalbaar als je de vaste lasten+huur moet betalen en dan komt natuurlijk ook nog 1000 schoolgeld st per jaar over heen.

iemand ervaring ermee of een goede tip voor me.

alvast bedankt voor de moeite.

groetjes jan

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat kan wel, maar is zeker niet verstandig. Realiseer je wel dat je naast huur ook energiekosten, gas en water moet betalen. Verder nog gemeentelijke belastingen, internet, t.v. en inboedelverzekering. Bovendien heb je geen recht op huursubsidie. Al met al ben je veel meer kwijt dan een kamer van 300 euro p.m. Je kunt ook overwegen om samen en luxere kamer te huren. B.v. eentje met eigen kook en wasgelegenheid en waar ruimte is voor twee personen.

Je kan wel huurtoeslag aanvragen tenzij het huis op een van jullie naam staat. Mijn mening is dat het wel moeilijk kan worden met de vaste lasten erbij (energiekosten, verzekering, water, belasting, tricijn en natuurlijk ook boodschappen) misschien kunnen jullie nog wel een bijbaantje nemen. Succes ermee

Als ik het goed begrijp wil je met zijn 2en een huisje huren? Volgens mij is het zo dat je bij dat soort zaken inderdaad je stufi mag opgeven als netto inkomen. Mijn vriend en ik studeren ook allebei nog, en wonen ook samen in een huurhuis. Het klopt dat je samen ongeveer 500 euro aan stufi krijgt, maar ik kan je nu alvast vertellen dat je het daar niet mee red. De huur van je huis mag officieel maximaal 1/3 van je inkomen bedragen. Veel succes met zoeken naar een huis voor minder dan 200 per maand! Als je echt samen een huurhuisje wilt nemen, dan raad ik je aan om maximaal bij te lenen bij de IBgroep. Het is de goedkoopste lening die je ooit zal kunnen krijgen, en je mag er lang over doen om het terug te betalen :-) Wat je ook kunt proberen is anti-kraak proberen te wonen. Maar ik weet niet of je dat wil, en of dat je daar voor in aanmerking komt.. Succes met je keuze!

Studiefinanciering is geen bruto inkomen. Natuurlijk is het wel inkomen. Wanneer je een woning wil huren van de sociale woningbouw kom je alleen (soms) niet in aanmerking als je tevéél verdient. of je een uitkering, studiefinanciering of loon verdient, maakt dan niet uit. Wanneer je dan huurtoeslag aanvraagt, zou je deze gewoon moeten krijgen. Wanneer je via een commerciële instelling wilt gaan huren moet je (meestal) een loonstrook laten zien, om aan te tonen dat je draagkrachtig bent. studiefinanciering valt hier (meestal) niet onder. Toegevoegd na 2 minuten: Over de vraag of je het kan betalen, dat weet jij natuurlijk beter dan een ander. Je weet wat je maandelijkse lasten zijn, en je kent je uitgavepatroon. Zelf heb ik ongeveer 980 euro uitwonende beurs, sta op de lijst voor een sociale huurwoning, en denk een huur van rond de 400 euro op te kunnen brengen. Dit wel met huurtoeslag van 250 euro ongeveer dan.

Zal je wel aardig hoge schulden aangaan als je het doet, maar alleen stufi kan niet nee

Volgens mij heeft iedereen met studiefinanciering recht op huursubsidie, zo was het vroeger althans wel maar is het dan niet zo dat je het geld van de huursubsidie dan eigenlijk aan de andere kant weer gebruikt als afbetaling op je lening als je die aangaat? Denk niet dat je naast een lening nog aanspraak maakt op een huursubsidie!

Je hebt wel recht op huursubsidie/huurtoeslag maar alleen als je huur onder een bepaald bedrag is, weet niet precies hoeveel! Je kan het best op zoek gaan naar een huisje met een huisbaas, dat is het voordeligst!

Jouw inkomen wordt niet mee gerekend voor de bepaling huursubsidie: "Studiefinanciering vormt op zich geen beletsel om voor huursubsidie in aanmerking te komen. Voor de bepaling van de huursubsidie is alleen het inkomen van belang dat wordt onderworpen aan de loon- en inkomstenbelasting. Een prestatiebeurs is niet fiscaal belast en telt daardoor niet mee als inkomen voor de huursubsidie. " Kijk voor meer info over de voorwaarden e.d. hier, ook voor een online berekening huursubsidie; http://www.studentplus.nl/wonen/huursubsidie/ Succes!

Bronnen:
www.Student+.nl

Ehm nee... Zou het maar niet doen. Ik heb een baan, verdien ongeveer 1600 netto en heb nog moeite om rond te komen in m'n huurhuis van 750 all in. Doe niet eens echt gekke dingen...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100