Hoe verjaag je kouwen (vogels), ze vreten namelijk m'n isolatie onder de dakpannen weg :(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
29.2K
MissBiggie
13 jaar geleden
Dit wil ik OOK heel graag weten. Ik zit met hetzelfde probleem ...

Antwoorden (5)

Ik geef elke keer als ik ze hoor rommelen, een klap met de bezem op de dakgoot. Dan vliegen ze wel weg maar of dit op langere termijn werkt, weet ik (nog) niet.
13 jaar geleden
Dit vond ik op het internet

2. Direct ingrijpen door opzettelijk verontrusten
Als grondgebruiker mag u soorten waarvoor een landelijke of provinciale vrijstelling geldt (zie boven) op schadepercelen verontrusten. U mag deze dieren verontrusten met akoestische middelen (vogelafweerpistool, ratels), vogelverschrikkers, spannen draden, schriklinten, 'nep'-roofvogels, slechtvalk, havik (beiden zonder vangen), schieten in de lucht. Zie het Handboek Faunaschade op de web-site van het Faunafonds.

3. Direct ingrijpen door doden
Als grondgebruiker mag u de volgende dieren op schadepercelen verontrusten en u kunt de jachthouder vragen deze soorten in de opengestelde jachtperiode te doden: konijn, haas, wilde eend, houtduif, fazant. Voor konijnen, houtduiven, kauwen en zwarte kraaien geldt tevens jaarrond een landelijke vrijstelling voor doden en voor de roek kan ook een provinciale vrijstelling gelden. U mag gebruiken geweren, slechtvalk en havik, lokeend, lokduif, fretten en buidels en voor de zwarte kraai en kauw geldt dat er ook kraaienvangkooien en kastvallen gebruikt mogen worden. Als grondgebruiker mag u deze dieren verontrusten en doden, ook kunt u de jachthouder vragen deze soorten te doden
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bah
Je kunt gaas tegen de dakgoot aanmaken, wel moet je dan zorgen dat je die dakgoot elk jaar goed schoonmaakt omdat anders het gaas verstopt kan gaan zitten.
Weet je trouwens zeker dat het kauwen zijn? Die zwarte vogels met grijze petjes? Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat ze in een dak nestelen, en als ze het wel doen bij jou zul je toch het dak op moeten omdat er dan kennelijk gaten in zitten die groot genoeg zijn voor een kauw. Kauwen trekken wel graag riet van rieten daken om een nest mee te bouwen bijvoorbeeld.
Van spreeuwen en mussen weet ik wel dat ze graag in daken nestelen, vroeger thuis wisten we wanneer het broedseizoen begonnen was omdat er dan weggepikt piepschuim in de tuin lag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of je zou een valkenier kunnen inhuren, maar hoe lang de vogels dan wegblijven weet ik niet, dat zou je eerst moeten navragen.
Zie hier voor adressen (ook vaneen valkeniersforum, misschien hebben ze daar nog tips voor je): http://www.b9.nl/vogels/valkeniers.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissBiggie
13 jaar geleden
Bij mij zijn t kauwen. Zeker weten en een heleboel zelfs. Wordt er gek van, van t lawaai en de rommel die ze maken en als ze eenmaal jongen hebben, zijn ze nog agressief ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan het dan in vredesnaam dat ze in je dak kunnen? Dan moet er toch flink wat ruimte zijn, dat zou toch niet moeten?
MissBiggie
13 jaar geleden
tsja, ze kruipen gewoon onder de pannen ... heb t al tig keer aangegeven bij de woningbouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zou niet zoveel ruimte mogen zijn. Stom dat je wbv daar niets aan doet want dit is wachten op problemen.
MissBiggie
13 jaar geleden
Onze wbv is nogal laks van aard ... dat breekt ze nog wel een keer op ... hoop ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijven volhouden bij de wbv en een termijn voorstellen waarbinnen zij nog een kans hebben actie te mogen ondernemen. Vermeld de ernst van de situatie en dat dit het woongenot aanzienlijk ten nadele komt. Als de wbv daaraan verzuimt dan noemen dat het vervolg een opdracht voor aanpassingen aan de woning door derden wordt. De rekening daarvan uiteraard aan de wbv presenteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit alles schriftelijk afhandelen.
MissBiggie
13 jaar geleden
Okee, dank je wel, maar ik geloof dat we afdwalen van de oorspronkelijke vraag :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O ja, oeps, dacht dat jij die stelde.... :)
MissBiggie
13 jaar geleden
;)
Normaal gesproken zou je dan vogelschrootjes moeten aanbrengen:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/vogelschroot.shtml
Die zijn ook bij doe-het-zelfzaken verkrijgbaar. De laatste jaren is er veel weerstand tegen het gebruik van deze materialen. Diverse vogelsoorten (waaronder de huismus) gebruiken de ruimte onder de dakpannen om er te nestelen. Doordat steeds meer mensen die ruimte afdichten, kunnen vogels moeilijker een broedplaats vinden.
Pieter2011
13 jaar geleden
gaas tussen de dakpan en over de dakgoot (raken de goten ook niet verstopt)

misschien is het mogelijk om dicht te maken met purschuim. dat isoleert ook nog eens een keer :)