Hoe veel zonnepanelen heb je nodig voor een gezin met 2 kinderen?

Wij moeten voor school een project doen en daar maken wij een huis met zonnepanelen maar wij weten niet hoeveel zonnepanelen wij nodig hebben, en wat voldoende is.
Weten jullie dat?
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (3)

of je er voldoende energie uit kan halen om geen andere stroom te hoeven verbruiken is afhankelijk van meer factoren oa

wijze van opslaan van de verkregen energie
grootte zonnepanelen
plaats zonnepanelen (noord, oost, zuid, west)
aantal zonuren

het antwoord kan dus 1 zonnepaneel zijn, maar het kan ook zijn dat 3 zonnepanelen nog niet voldoende zijn.
je zal dus wat dieper in je huiswerk moeten duiken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zal toch eerst moeten weten hoeveel stroom je gebruikt. En
Hoeveel uit 1 paneel komt. Dan zou je het wel moeten kunnen berekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi,

Een gemiddeld gezin met 2 kinderen verbruikt per jaar 4000 kilowattuur (kWh). Om dat op jaarbasis op te wekken met zonnepanelen heb je ongeveer 4800 Wattpiek aan zonnepanelen nodig. 1 standaard zonnepaneel is (op dit moment) 235 Wattpiek. Dus 4800 / 235 = ongeveer 20. Een installatie van 20 zonnepanelen kost ongeveer 15.000 Euro inc. BTW. De terugverdientijd van zo'n set is voor particulieren ongeveer 15 jaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder heeft de windrichting bijzonder weinig invloed op het opgewekte vermogen per jaar. Zolang je niet op 't Noorden plaatst heb je altijd een goede opbrengst.

De opslag van het opgewekte vermogen heeft er niets mee te maken, je gebruikt het energienet als buffer.

Verder kun je gewoon gemiddeldes pakken voor het verbruik van een gezin. Ga uit van ongeveer 1000kWh per jaar per persoon, tot een max van 5000 kWh voor een groot gezin.