ik heb een partij van ongeveer 40 losstaande op een stapel getaste asbest golfplaten hoe kom ik hier vanaf

ikben mede erfgenaam geworden van een vervallen boerderijtje hierbij liggen ongeveer 40 stuks asbest golfplaten opgeslagen hoe kom ik hier vanaf ze liggen dus niet meer op het dak

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.6K

Het beste antwoord

Pak de tuinslang en maak het hele zooitje nat, nee zijknat! Daarmee voorkom je dat vezels gaan 'zweven', en beperk je het gevaar eigenlijk helemaal. Verpak vervolgens het drijfnatte spul secuur en breng 't naar de Gemeente. Het inhuren van gespecialiseerde bedrijven kost bakken met geld.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Grofvuil neemt ze niet mee. Je moet ze Dubbel inpakken met plastic en dan kan je ze bij de milieustraat brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
contakt opnemen met het afvalverwerkingsbedrijf zodat die speciale mensen kunnen sturen die de asbest inpakken en afvoeren volgens de regels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet elk asbest is hetzelfde, voor sommige geldt dat je het beslist niet zelf mag verwijderen, voor andere types dat dat best zelf gedaan kan worden - natmaken zoals Barts3cundo tipt is wel zo verstandig.
Als je het aandurft, dan kun je ze afzonderlijk verpakken in plastic en ze vervolgens aanbieden bij de milieustraat bij u in de gemeente.

Als u het allemaal te link vindt, en dat zou ik me kunnen voorstellen, dan kunt u ook een gespecialiseerd asbestsaneringsbedrijf kunnen inschakelen voor het verpakken en ophalen van dit afval. Hou dan wel rekening met forse kosten.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Asbest is natuurlijk een vreemd schadelijk goedje maar het wordt zwaar overdreven.
Je mag (tenminste bij ons) 10 m2 meter golfplaten bij de milieustraat afgeven.
Zolang je ze niet zaagt maar breekt in de open lucht komen er geen deeltjes in de lucht en kun je ze in zakken (die je bij de milieustraat kan halen) doen en afgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een vergunning nodig van de gemeente om speciale zakken te krijgen bij t milieustation dan moet je ze inpakken en inleveren daarna met de afgestempelde vergunning weer naar de gemeente voor een briefje dat je t bewijs hebt ingeleverd.nu snap ik t zelf niet meer.
Niet meer dan 30 m² opp anders wordt het weer anders geregeld.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke +, hoewel het vast weer per gemeente anders is. Hier is het ook zo, eerst melden en een (soort van) vergunning krijgen. Als je het mooi ingepakt wil inleveren zonder papiertje kan je het weer mee terug naar huis nemen. Het hoeft hier niet perse in speciale zakken, maar moet wel goed ingepakt. Het zou stom zijn als ie de platen zou moeten breken om ze in de zakken te krijgen..
Asbest is alleen gevaarlijk als je het gaat verwerken. Als er asbest stof vrijkomt . Dus nooit gaan zagen og hakken . Zoals Bart al gezegd heeft nat maken als je er iets mee doet . Als je bij mij in de buurt zou wonen , zou ik met plezier 'n aantal van je willen hebben .