welk ongedierte knaagt er in huis

we horen nu al een paar keer snachts flink geknaag en we weten niet waar het vandaan komt. Een paar dagen geleden was de de plint helemaal kapot geknaagt en er lagen overal hout snippertjes ook heeft het aan klei liggen knagen. Heeft iemand idee wat voor een beestje dit kan zijn en wat we ertegen kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
4.7K

Antwoorden (4)

Hoogstwaarschijnlijk gewoon een muis. Dat geknaag kan flink veel lawaai maken in holle ruimtes, en een stuk plint zijn ze ook niet vies van.
Het kan ook nog een rat zijn, maar dat is onwaarschijnlijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kunnen ratten of muizen zijn. Zijn het grote keutels die je vindt, dan zal het een rat zijn. De kans op muizen is groter. Zorg ervoor dat je geen voedsel(resten) laat slingeren. Als er niets te eten valt, gaan ze ergens anders heen. Je kunt natuurlijk ook een val zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk een muis

voedsel in kasten bewaren (de klei dus ook, je hebt een crea variant waarschijnlijk)

muizenkorrels strooien (wel oppassen met huisdieren en kleine kinderen!!), of valletjes zetten (zijn ook muisvriendelijke vallen te verkrijgen)
pindakaas blijkt erg goed te werken en in een muizenval

proberen te ontdekken wat de muis binnenkomt (kan door het kleinste gaatje!) en dit dichten of als het een luchtrooster is fijnmazig gaas ervoor maken.

ook rond het huis geen etenswaren of vuilnis laten staan als dit het geval is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ oh Jeroen, dat is best een felle reactie van je. ten eerste geef ik geen advies. mij is het niet duidelijk of er wel of geen (gewenste!!) huisdieren of kinderen!! aanwezig (kunnen) zijn. voor de zekerheid doe ik er dan ook een waarschuwing bij.
de vraag is tenslotte 'wat kan je er tegen doen' en hier heb ik op geantwoord. misschien denk je dat je korrels door het hele huis moet strooien?
het kan in bakjes zitten die je in de kast zeg, ergens onder zet waar kinderen en dieren er niet bij kunnen.
de muizen lopen namelijk juist alleen op bepaalde plaatsen en hebben voorspelbare routes bij het zoeken naar eten (kleine ruimtes want ze zijn schuw, en ze lopen altijd dicht langs de muren, en eten het liefst op plekken waar grotere dieren niet kunnen komen) zo bestaat er ook een soort van pasta tegen muizen, dit KAN net zo gevaarlijk zijn voor huisdieren of kinderen als je hier niet verstandig mee om gaat. ik gaf dus simpelweg antwoord op de vraag en denk dat de vraagsteller zelf heel goed in staat is om te bepalen wat in deze situatie de beste oplossing kan zijn.
juist daarom de verschillende opties zodat je je niet vast hoeft te pinnen op 1 enkele optie .....zoals korrels :)
muizen ratten