Wat is dit voor insect? het zit op mijn balkongieter en heeft een weekje bij mij op 10-hoog rondgewandeld in de huiskamer en de keuken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.1K
fremar
13 jaar geleden
't zijn zo'n mooie beestjes,zeker niet dood doen maar gewoon buitenzetten als je ze te eng vindt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geprobeerd hem te vangen om buiten te zetten, dat mislukte. gelukkig ging hij weer op de gieter zitten en kom ik hem gisterochtend buiten zetten.

Antwoorden (3)

lijk mij een wants

Toegevoegd na 28 seconden:
lijk=lijkt
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een prachtdiertjes zeg, wauw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook een wants.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog sterker, het is een wants
Dit is sowieso een wants.
Ik denk dat het wel de Peribalus strictus kan zijn: (http://www.ahw.me/p1/holcostethus_strictus001b.html)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat de foto wat wazig is maar gezien de kleur en de zijkanten van de wants lijkt het me een Arma custos.

Wantsen komen wereldwijd voor op het land en in zoet en brak water, niet in poolgebieden en in zee. Alle wantsen hebben een zuigsnuit en leven van uitzuigen: planten, zaden, andere insecten, of parasitair op andere dieren. Het komt soms voor dat plantetende soorten, althans de zwangere vrouwtjes, andere insecten grijpen om proteïnen te verkrijgen voor de ontwikkeling van de eitjes. De meeste soorten wantsen leven van plantensappen, maar een aantal soorten jaagt actief op prooien, zoals veel in of op het water levende soorten. Veel wantsen zijn zeer goed gecamoufleerd en hoewel er tienduizenden soorten zijn waarvan er 617 (inventarisatie 2005) in Nederland voorkomen hebben vrij veel mensen er nog nooit een gezien. Wantsen hebben zich aangepast aan allerlei biotopen op het land, sommige hebben zich geëvolueerd voor een leven onder water, maar er zijn ook soorten die de oppervlaktespanning kunnen manipuleren en óp het water leven, soms zowel zoet water als brakwater.