Vorige bewoner, makelaar aansprakelijk?

Wij laten onze zolder verbouwen in onze woning die we 5 jaar geleden hebben gekocht. Nu blijkt dat er door een van de vorige eigenaars een dragende muur is verwijderd, waardoor ons dak nu aan het verzakken is. Had tijdens de verkoop niet vermeld moeten worden dat er een muur is verwijdert? Het probleem had simpel voorkomen kunnen worden door het plaatsen van 6 balken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.6K

Antwoorden (5)

Ik weet niet of het bijna of al 5 jaar geleden is dat je de woning hebt gekocht maar de verjaringstermijn voor verborgen gebreken is 5 jaar (vanaf aankoopdatum).
Indien nog mogelijk zou ik er supersnel achteraan aan en dit bij voorkeur ook schriftelijk doen (datum bewijs).
Ik hoop dat het nog mogelijk is. Succes.

Toegevoegd na 1 dag:
Oh, en je moet dan de vorige bewoners aansprakelijk stellen en niet de makelaar. Al zou ik de brief daar in cc naar toe doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al wel èrg lang geleden om verborgen gebreken aan de kaak te stellen. Had wel degelijk in het onderzoeksrapport moeten staan.

Leg deze vraag voor aan Eigen Huis. Krijg je een prima antwoord èn mogelijk rechtsbijstand (als je lid bent, maar dat is altijd handig met en eigen huis)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je positie zwak is, door de tijd die is verstreken maar ook omdat JIJ ook een onderzoeksplicht hebt als je de woning koopt.

Als je vorige bewoner met opzet iets verzwijgt is hij fout maar als hij aan kan tonen dat hij geen idee had dat hij dit had moeten melden (maw hij zegt dat hij denkt dat het geen kwaad kon), ligt de bal weer bij jou ben ik bang

hopelijk heb je een rechtsbijstandverzekering, die kunnen je hierin bijstaan

O, en ik denk, maar ik ben geen jurist, dat MAKELAARS hier nooit verantwoordelijk voor kunnen worden gesteld, dit zullen ze wel goed afdekken anders zijn ze failliet als er iets is, zij BEMIDDELEN alleen namens koper of verkoper. Dus als je al iemand aansprakelijk kunt stellen is het de verkoper
amigo
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
klopt, +
Als ik het verhaal zo lees heb je geen enkele kans om nog makelaar dan verkoper aansprakelijk te stellen.

De makelaar is niet aansprakelijk tenzij deze ter kwade trouw iets heeft verborgen wat wel door verkoper aan hem is gemeld.

De koper heeft een onderzoeksplicht welke zeer ver gaat. Kortom je weet je koopt een 2e hands product en je mag dus niet uitgaan van 100 % en je zult jezelf hierover moeten informeren door bv een bouwkeuring.

Een verborgen gebrek is ook niet iets wat niet deugt, het woordt verborgen moeten we zien als "ter kwade trouw verzwegen en weggemoffeld"

Verhaal bij een gebrek heeft in het algemeen zin als je het gebrek hebt gemeld binnen 2 maanden na het ontdekken hiervan.

Kortom de kans op succes kun je eigenlijk uitsluiten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij had onderzoeksplicht. Misschien is er ook een bouwtechnische keuring geweest destijds? Daar zijn altijd bouwtekeningen bij. Dat had dan opgemerkt moeten worden. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Ik zou er zeker achteraan gaan!