Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom ruikt het buiten altijd zo lekker na een flinke regenbui?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is o.a. de geur van bacteriën. Volgens een artikel dat ik hier in mijn handen heb gaat het om actinomycetes. Dat zijn sporen die overleven als het droog is, maar water nodig hebben om te groeien en zich te verspreiden.
Tevens ruik je ook esoterische oliën die uit plantenbladeren loskomen. Die vermengen zich met mineralen in de grond en gaan daardoor geuren.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iets ruikt is dat een vorm van sublimatie; een overgang van vaste stof naar gasvorm, de gasvorm zelf, of het zijn kleine deeltjes die opgevangen worden door je neus en daar geregistreerd worden als geur. Sublimatie is niet een eenvoudig proces. Wat eenvoudiger is is verdamping. Als regen op het object komt kan het deels er in oplossen en verspreidt zich makkelijker door de lucht. Dus een regendruppel dat landt op een lekker ruikend opbject landt zal lekkerder ruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meestal ruikt het 't lekkerst als het in de herfst flink heeft geregend. hoe dat komt weet ik niet maar ik wou het eff kwijtXD
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding