Hoe lang na de dood van een jonge kip kan je deze nog slachten?

Tot onze grote schrik vonden wij vanochtend een dode jonge kip (6 maanden) in de ren. De roofvogel die haar had gedood vloog meteen weg. Kipje was alleen beschadigd bij de nek, geen bloed. Omdat we moesten werken hebben we het kipje in een mandje gelegd om deze later te begraven. Gedurende de dag vroeg ik me af of het misschien nog mogelijk zou zijn om kipje te eten. Zou dit hebben gekund?
Kun je ruim 8 uur na de dood nog een dier slachten en eten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
6.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat je kippetje had gesmaakt zoals hij dat normaal doet... Het idee dat je je eigen dier eet, werkt bij mij alleen al door het idee op de braakneiging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Och, het is toch scharrelvlees uit eigen tuin. Je weet dan wel zeker dat het dier een beter leven heeft gehad dan het diertje uit de supermarkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Anne01: zo denk ik er ook over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee of ik haar zelf had kunnen opeten. Ik vind eigenlijk dat als je vlees eet, je ook het lef zou moeten hebben een dier zelf te kunnen doden en slachten. Maar daar ben ik tot nu toe nog te weekhartig voor geweest. Daarom eet ik zelden vlees.
Dit kippetje zou ik waarschijnlijk door een ander hebben laten opeten. Ik zou dan het gevoel hebben gehad dat ze niet voor niets is doodgegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet wat je eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik zou zeggen; Eet smakelijk! Ik eet dan liever plof kip uit de super.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf 4 kippen gehad, weg moeten doen door verhuizing. Dus ik weet heel goed wat het is om die dieren te hebben, maar denk je doordat ik mijn eigen kippen zou eten, dat ik die dieren uit de super had kunnen helpen? Nee dus dat betekend dat de hele wereld vegetariër moet worden, en hoe het ook komt, ik eet geen eigen dieren! dus ja, liever uit de super
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo zie je maar weer.......gelukkig is ieder mens anders :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Loenie, dat heb je mooi gezegd want dat gevoel had ik erbij : 'een eer om je eigen liefdevol verzorgde kip op te eten' En daar heb je lef voor nodig. Ik weet niet of ik het zou hebben gehad, maar ik vind het goed van jou dat jij het wel kunt.
Overigens.... ons kipje ligt al vanaf deze vroege avond in haar grafje in het bos, samen met haar laatst gelegde kleine mini-eitje, want daar was ze net mee begonnen.
Ik was er alleen veel mee bezig en was benieuwd of het inderdaad zou hebben gekund. Ik heb van de antwoorden weer veel opgestoken voor een volgende keer.
Want ooit wil ik het toch ook eens durven....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, nu weet ik het eigenlijk nog niet zeker. Er is niemand die geantwoord heeft dat hij/zij het zelf ooit heeft gedaan, en dat het te eten is, wanneer het bloed er niet helemaal is uitgelopen.
Stippel wil ik het liefst geloven, en heeft bovendien de meeste duimpjes omhoog..... vandaar.

Het beste antwoord

Ja hoor, vroeger liet men dode dieren zelfs een tijdje versterven omdat de smaak dan beter zou worden. Nadeel is dat het bloed in zo'n dier dan ook stolt als je hem niet meteen laat uitbloeden. Nu bevat een kip niet zo veel bloed, dus dat zal wel meevallen.

Als je zeker weet dat je dier niet aan een ziekte is overleden kan je het gerust 8 uur na de dood nog slachten en eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou het afraden om de kip nu nog te slachten voor consumptie!

Het beestje heeft de hele dag in een mandje gelegen en heeft veel schadelijke bacteriën op visite gekregen!

Het beste kun je een dier slachten binnen het uur van overlijden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de kippenslachterij werkt het alsvolgt;
de kip wordt aan de poten opgehangen aan een z.g.
transportband die door diverse afdelingen van de slachterij
loopt.
na het ophangen volgt de elektronische verdoving, het opensnijden van de halsslagader, het uitlekken in de ,,bloedgoot,, , het verwarmen in de broedbak waarna in de plukmachines de veren er makkelijk afgaan.

Vervolgens wordt de kip omgedraaid aan de haak en ingesneden opdat met een soort schep de ingewanden
uitgeschept kunnen worden.
In een volgend procede worden het hart en lever eraf gehaald van de tros darmen, de maag en daarna wordt de tros darmen erafgesneden. De longenzuiger zuigt de longen eruit.

De hals wordt gekropt en de kop eraf getrokken, en de nek eraf geknipt. Als laatste worden de poten van de kip eraf geknipt en de kip wordt in een grote waterbak gegooid om te besterven. (het laatste bloedvocht er uit)

Als men niet goed de halsslagader doorsnijdt dan blijft de kip
rood en is niet meer geschikt voor menselijke consumptie.
Dat geldt ook als men de gal beschadigd tijdens de lever en het hart verwijderen.
Ergo uw kip is niet leeggebloed en derhalve niet meer geschikt om te slachten en zelf te consumeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat van die gal dat wist ik al. Maar dat hartje, dat wist ik niet. Vroeger slachtten mijn ouders onze kippen zelf. Dan kregen we kippensoep met ook het maagje, nekje, lever maar ook het hartje. Mijn zus en ik vochten altijd om het hartje. Dan vonden wij het lekkerst. Best jammeer dat er zoveel slachtafval is. Zal wel in de blikjes hondenvoer verdwijnen inclusief dat lekkere hartje.
Bedankt voor je reactie. Weer wat wijzer geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een kunst om aan de lopende band in 1 beweging
hart en lever te verwijderen zonder de gal te beschadigen.
(hart en lever blijven onbeschadigd aan elkaar zitten) De maag wordt eraf gehaald, opengesneden en in de magenpeller gestopt. (2 stalen rollen met een speciaal profiel
die tegen elkaar indraaien) De maagwand is heel taai en met de hand er niet af te krijgen. Veel slachtafval van kip gaat in de frikandel.
eerste wat ik dacht: hahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt dat men soms een week wacht met slachten van bijvoorbeeld een haas nadat hij is geschoten. Maar dan hebben ze wel direct het bloed laten weglopen! Oftewel lang laten liggen kan, maar dan moet het bloed wel uit het beest zijn. Na ongeveer 1 a 2 uur heb je al effect van het bloed dat eventueel nog wel in de kip zit.