Hoe lang na de dood van een jonge kip kan je deze nog slachten?

Tot onze grote schrik vonden wij vanochtend een dode jonge kip (6 maanden) in de ren. De roofvogel die haar had gedood vloog meteen weg. Kipje was alleen beschadigd bij de nek, geen bloed. Omdat we moesten werken hebben we het kipje in een mandje gelegd om deze later te begraven. Gedurende de dag vroeg ik me af of het misschien nog mogelijk zou zijn om kipje te eten. Zou dit hebben gekund?
Kun je ruim 8 uur na de dood nog een dier slachten en eten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja hoor, vroeger liet men dode dieren zelfs een tijdje versterven omdat de smaak dan beter zou worden. Nadeel is dat het bloed in zo'n dier dan ook stolt als je hem niet meteen laat uitbloeden. Nu bevat een kip niet zo veel bloed, dus dat zal wel meevallen. Als je zeker weet dat je dier niet aan een ziekte is overleden kan je het gerust 8 uur na de dood nog slachten en eten.

Ik zou het afraden om de kip nu nog te slachten voor consumptie! Het beestje heeft de hele dag in een mandje gelegen en heeft veel schadelijke bacteriën op visite gekregen! Het beste kun je een dier slachten binnen het uur van overlijden!

In de kippenslachterij werkt het alsvolgt; de kip wordt aan de poten opgehangen aan een z.g. transportband die door diverse afdelingen van de slachterij loopt. na het ophangen volgt de elektronische verdoving, het opensnijden van de halsslagader, het uitlekken in de ,,bloedgoot,, , het verwarmen in de broedbak waarna in de plukmachines de veren er makkelijk afgaan. Vervolgens wordt de kip omgedraaid aan de haak en ingesneden opdat met een soort schep de ingewanden uitgeschept kunnen worden. In een volgend procede worden het hart en lever eraf gehaald van de tros darmen, de maag en daarna wordt de tros darmen erafgesneden. De longenzuiger zuigt de longen eruit. De hals wordt gekropt en de kop eraf getrokken, en de nek eraf geknipt. Als laatste worden de poten van de kip eraf geknipt en de kip wordt in een grote waterbak gegooid om te besterven. (het laatste bloedvocht er uit) Als men niet goed de halsslagader doorsnijdt dan blijft de kip rood en is niet meer geschikt voor menselijke consumptie. Dat geldt ook als men de gal beschadigd tijdens de lever en het hart verwijderen. Ergo uw kip is niet leeggebloed en derhalve niet meer geschikt om te slachten en zelf te consumeren.

eerste wat ik dacht: hahaha

Het klopt dat men soms een week wacht met slachten van bijvoorbeeld een haas nadat hij is geschoten. Maar dan hebben ze wel direct het bloed laten weglopen! Oftewel lang laten liggen kan, maar dan moet het bloed wel uit het beest zijn. Na ongeveer 1 a 2 uur heb je al effect van het bloed dat eventueel nog wel in de kip zit.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100