Doen producten echt wat ze beweren?

Op veel producten staan veel eigenschappen, zoals tandpasta waar je tanden nóg witter van worden, shampoo met 3-voudige nutrition, double repair, wasmiddel die elk half jaar volgens de reclame nóg beter is dan de vorige.
Wat is hier eigenlijk van waar?
Worden je tander echt nog witter van die speciale tandpasta?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Het zit allemaal in je hoofd, als jij denkt dat de shampoo, waarvoor je 2x zoveel betaalt, beter is als 1 die goedkoper is, zal die voor jou beter zijn als jij gelooft wat er op de verpakking vermeld staat.

Toen ik bij een tandartsen praktijk werkte zei de tandarts altijd, het maakt niet uit welke tandpasta je gebruikt, gebruik er 1 die bij jou soort tanden past.

Wat er vermeld staat op allerlei producten is natuurlijk ook een bijdrage van het wel bekende VERKOPERS PRAATJE, dat je tanden witter worden van speciale tandpasta, dat geloof ik niet.

Gelige tanden zijn vaak aangeboren (en sterker, door het glazuur) om ze witter te krijgen, kun alleen maar met een speciale behandeling via de tandarts, door het polijsten van je tanden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Laatste alinea, kan alleen via een speciale behandeling via de tandarts, door het polijsten van je tanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je heel vieze tanden hebt wel en zo is het met de meeste van die uitingen gesteld; er zit vaak wel iets van waarheid in, maar verwacht geen verbetering in jouw geval.
Ik heb ooit een test gezien van de consumentenbond over shampoos; de twee goedkoopsten (kruidvat + palmolive) bleken het minst schadelijk voor je haar, maar mensen zijn er niet gerust op als ze niet minstens vijf maal zo veel betalen en dus kopen ze liever hele dure met waanzinnige claims.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel soms doen ze heel iets in bijzondere omstandigheden, maar het gros van de claims in de reclame is eigenlijk nergens op gebaseerd of hooguit op een steekproef ondereen handjevol proefpersonen waarbij de kracht van suggestie op geen enkele manier uit te sluiten is.

De mooie termen warmee je om de oren wordt gegooid is ook zelden meer dan potjeslatijn ; klinkt geweldig, betekent niks.

Het enige dat belangrijk is is dat de naam blijft hangen, dat men dénkt dat het iets doet (want dan merken mensen er soms ook nog iets van, als ze maar graag genoeg willen)en dat je in de supermarkt dat merk meeneemt.

Dat ook de goedkoopste, merkloze producten waarvoor geen reclame wordt gemaakt in de regel net zo goed presteren willen veel mensen toch niet geloven, dus wie zonodig een dief van je eigen portemonnee moet zij ; ga je gang. Het baat in de regel niet, maar het schaadt ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Het schaadt alleen je portemonnee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, dure woorden en quasi-wetenschappelijke taal.
Verreweg de meeste claims kun je rustig met een korrel zout nemen, overigens ook een prima middel om je tanden te poetsen, zout. De kreten zijn meestal zo vaag, of voor meerderlei uitleg vatbaar dat je er niet echt een poot aan de grond krijgt als je een klacht indient bij de Reclame Code Commissie.

Bij voeding en geneesmiddelen is de wetgeving strenger. Regelmatig worden er fabrikanten teruggefloten omdat ze iets beweren dat ze niet kunnen hardmaken, zoals Unilever, die beweerde dat kinderen slimmer werden van Blue Band met visolie. Maar ook bij voeding blijft het vaak bij holle kreten of bij open deuren waarvan iedereen allang op de hoogte is, zoals '0% Vet!, hetgeen juist helemaal niet waar is, maar dat is een (andere) discussie. Als het maar verkoopt, want daar gaat het om en niks anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat sensodine zichzelf wel waar maakt. Ik heb altijd heel gevoelige tanden, bij gebruik van sensodine wordt dat snel minder en kan je koud en warm weer normaal drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker goed voor je tandvlees, gebruik ik ook! + voor jou en sensodine...
"Reclame is een vorm van communicatie met het doel potentiële klanten over te halen tot aanschaf van producten en diensten. Veel reclame is dan ook bedoeld consumptie te bevorderen door het creëren en versterken van een merkimago en getrouwheid aan een merk. Het is ook het promoten van een product, dienst, bedrijf of idee door middel van een veelal gesponsorde boodschap"

Dit zegt alles.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal niet. Ze mogen schrijven wat ze willen. Witter dan wit kan toch niet? In enkele gevallen wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, 9 van de 10 keer niet. Het is meestal een hoop gezwets met als enig doel: verkopen!. Als ze met een nieuwe verpakking komen met daarop de kreet "verbeterde smaak", denk ik altijd meteen: dan was het oorspronkelijke produkt dus kennelijk niet te vreten! Allemaal dikke marketing- en reclame bullshit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou natuurlijk aan een poezenpanel voorgezet en die gingen vervolgens helemaal uit hun snorharen, zo lekker vonden ze het !