Kopen of huren?

Is er echt zo'n groot verschil tussen een huisje of flat huren en een huisje of flat kopen?

Hoe zit het sowieso met kopen? Dan moet je toch ook elke maand een bepaald bedrag betalen ofzo? Wat zijn precies de verschillen? En hoeveel scheelt dat ongeveer, als we dan kijken naar dezelfde woning? Welke kosten komen erbij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Wat ik jongeren zou aanraden:
Starten met een huurflat. Is toch prima! Dan kun je sparen als je alletwee werkt. Of alleen natuurlijk. De woningbouw doet de grote renovaties en verhelpt veel klachten.

Als je relatie uitgroeit en jullie samen worden een gezinnetje, dan kun je eeeens kijken naar een huis met een tuintje. Als je handig bent kun je veel zelf, dat scheelt enorm.

Kopen is gelijk gebukt gaan onder een hoge hypotheek. Gebaseerd op twee, of één salaris. Alle kosten zijn voor jezelf.
Plus de inrichting: in de woonprogramma's zie je de jonge stellen afkeurend kijken naar de keuken, de badkamer. Moet gelijk allemaal nieuw. Gelijk alles.

Kosten daarvoor zijn hoog. Jonge mensen moeten wel flink sparen om dat te kunnen bekostigen. Als je kijkt wat je elke maand kwijt bent en dat soms de maand langer is dan mijn portemonnee, dan vraag ik me wel eens af hoe de jongere generatie dit moet opbrengen. Ik ben nog van de ouderwetse stempel: rustig aan beginnen en dan met elkaar groeien.

Dit is wat ik nog wilde toevoegen. de financiële tips staan hier al uitgebreid vermeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De keuze tussen een huis kopen of huren is best lastig. Om je te ondersteunen bij je beslissing, vind je hier alle voor- en nadelen op een rijtje. Je kunt ook meteen aan de rechterkant met de rekentool aan de slag!

http://www.moviq.nl/kopen-vs-huren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is lastig om hier een kort antwoord op te geven. huren of kopen is persoonlijk.
Wat je kunt doen is naar een onafhankelijk adviseur gaan of zelfs gewoon je eigen bank om de kosten die bij een woning kopen komen kijken eens onder de loep te nemen.

Groot voordeel van kopen: het huis wordt je eigendom en is een goede keus om je woonlasten tot een minimum te beperken voor als je eenmaal met pensioen gaat.
De maandelijkse huur van een huurwoning blijft altijd maar terug komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft allebei voor en nadelen.
Kopen wordt interessant als je langer dan een paar jaar in een huis denkt te gaan wonen (toch wel minimaal 5 jaar gok ik zo). Je maakt extra kosten die je nooit terug krijgt (bouwrente of kosten koper). Dat is gemiddeld 10% van de koopsom dus bij een huis. Dat moet je huis dus minimaal meer waard worden om quitte te spelen, verkoop je te snel is die kans heel klein.

Verder is het voordeel van een koophuis natuurlijk dat je meer vrijheid hebt het naar je smaak aan te passen, ECHTER, als je het ooit kwijt wilt is het toch fijn als de gemiddelde nederlander er graag in zou wonen, sloop jij bijv alle muren eruit en stook je in het midden een open vuurtje (om een idioot voorbeeld te noemen) is dat leuk zo lang je het hebt, maar krijg je het moeilijk verkocht.

Dat geldt ook voor een huis met rare afmetingen kamers, of in een buurt die snel achteruit gaat. Gemiddeld kun je zeggen dat wat JOU tegenstaat als je een huis bekijkt dat er meer mensen zullen zijn die dat hebben.

Ze zeggen dat een zelfde huis om te kopen iets duurder is per maand (niet onredelijk, je bouwt kapitaal op), en ALLE reparaties zijn natuurlijk voor jouw rekening.
Bij aankoop heb je flink extra kosten maar die kun je meestal in je hypotheek onderbrengen dus dat merk je niet zo (dat betaal je per maand).

Ik zou zeggen ipv van alles lezen, een ZEER vrijblijvend bezoekje aan een hypotheek adviseur en vraag ze het hemd van het lijf
amigo
13 jaar geleden
Ligt aan je leeftijd. Als je jong bent en een huis koopt en dit goed onderhoud ben je na 30 jaar eigenaar. Als je het huis dan goed onderhoud heb je als je met pensioen gaat weinig kosten om je zelf te huisvesten ( een investering dus voor je oude dag) iedereen die geen eigenhuis heeft betaald dan toch nog steeds elke maand de huur en hoe hoog is die dan wel. huren is nu ook erg duur
ronron1212