Verhuren van je eigen Garage ?? Mag dat ??

Het viel mij op dat er behoorlijk veel vraag is naar een garage bij ons in de buurt, dus wil ik weten of ik dat mag doen als particulier, mijn eigen garage te verhuren, en zo ja, of ik dat moet aanvragen bij de gemeente ?
Eigen woning, garage staat binnen een straal van 12 meter van mijn huis af.
ik weet dat het dan inkomsten zijn die belast worden, weet niet exact hoeveel.
De garage staat leeg, gebruik hem zelf niet eens, dus dacht ik eraan om op die manier wat extra inkomen te vergaren.
Alles gewoon legaal, wil geen gezeur hebben met wanbetalers, of een doe het zelver, die mijn garage vol laat lopen met afgewerkte olie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
19.4K

Het beste antwoord

Oei, leuke vraag :)

Ja je mag het verhuren maar ik geloof (weet ik niet zeker) dat je dit wel moet regelen met de hypotheek verstrekker (voor zover daar sprake van is).

Toegevoegd na 2 minuten:
Het gedeelte van de hypotheekrente en lijfrente van de garage en de WOZ waarde moet je in mindering brengen in box 1. De WOZ waarde van de garage moet je vermelden in box3 onder 'Overige Onroerende Zaken'.

Inkomstenbelasting zou ik me niet super druk over maken aangezien je waarschijnlijk nog onder de grens blijft zitten van heffing betalen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Even een stuk over box3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik was ook al aan het rondneuzen op i-net, denk deel dit leed maar met anderen haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de reden dat ik hier op deze site actief ben :) Vragen waar ik normaal niet mee bezig zou zijn ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* Lijfrente van de garage bestaat volgens mij niet.
* Inkomstenbelasting zou ik me niet super druk over maken aangezien je waarschijnlijk nog onder de grens blijft zitten van heffing betalen. Dat klopt niet.
Als je een eigen huis hebt dan krijg je een aangifte en dus een aanslag.
* De eigenaar van de woning is de hypotheekgever en de geldnemer. De bank of verzekeringsmaatschappij is de hypotheeknemer en de geldgever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de uitgebreide reactie die werd toegevoegd erna, vind ik dit het beste antwoord.
De overige antwoorden waren desalniettemin ook zeer behulpzaam.

Andere antwoorden (5)

Als de garage je eigendom is : ja, dat mag. Je moet er gewoon een contract voor opstellen, maar er gelden natuurlijk wel wettelijke regels met name over opzegging en verlenging en onderhoud.

Als je het huis waar de garage bij hoort huurt, is het een ander verhaal. Dat zul je met de verhuurder op moeten nemen.

Neem ook even contact op met de belastingdienst aangaande de eventuele inkomsten uit de verhuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
Inkomsten uit verhuur worden overigens gewoon bij je normale inkomsten opgeteld. Je betaalt dus net zoveel belasting als over je overige inkomen TENZIJ je door dat bedrag in een hogere belastingschaal uit zou komen ; dat is natuurlijk wel zuur. Dan kost het je geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het mag.

Let wel op die hypotheekverstrekker, grote kans dat in je hypotheekovk iets staat waardoor het niet mag. Zoals al eerder gezegd.

Stel daarnaast een goed contract op met de huurder. Dus niet zomaar eventjes een contractje opstellen, maar laat daar iemand naar kijken. Anders kun je wel degelijk gezeur krijgen met hetgeen je al noemde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag, maar let op aan wie je verhuurd.

Ik heb een garage verhuurd en in het contract vermeld dat ik altijd, mits in overleg, toegang moet hebben tot de garage voor noodzakelijk onderhoud en controle van de staat van de garage, en dat ik ten tijde van lekkage, schade etc. zonder toestemming mezelf of een aannemer onmiddellijk toegang mag verschaffen tot de garage.

Als een huurder dit niet bevalt zoek je een ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als voor de garage een afzonderlijke WOZ aanslag wordt opgelegd, dan is de garage geen onderdeel van het woonhuis en dient de waarde in box 3 te worden verantwoord.
Daaruit volgt dat er een fictieve opbrengst geldt van 4 % (waarover 30% belasting wordt geheven)
De ontvangen huur doet fiscaal ter zake.

Toegevoegd na 3 dagen:
De ontvangen huur doet fiscaal NIET ter zake
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste hajete, "Als voor de garage een afzonderlijke WOZ aanslag wordt opgelegd, dan is de garage geen onderdeel van het woonhuis en dient de waarde in box 3 te worden verantwoord.
Daaruit volgt dat er een fictieve opbrengst geldt van 4 % (waarover 30% belasting wordt geheven)
De ontvangen huur doet fiscaal ter zake. Toegevoegd na 3 dagen:
De ontvangen huur doet fiscaal NIET ter zake" Maw de huurinkomsten worden niet bij je inkomen in box 1 opgeteld? mvg Mark
Ja.
let wel op eventuele overlast,
dus iets opnemen in het contract: dat de garage alleen gebruikt mag worden voor opslag en stalling.
je zou een gedeelte van de algemene voorwaarde van een self-storage bedrijf kunnen gebruiken. (wel ff de namen veranderen ;-)

Bij een borg van een maand en betaling vooruit, heb je 2 maanden speling.
Met één maand opzegtermijn, kan je als er een maand niet betaald is, de huur opzeggen.