Dat kan wel. Het is nu alleen zo donkerr dat je hele lange iele spritjes krijgt. Tenzij je een kweeklamp hebt liggen, die je 10-12 uur per dag erboven aan doet. Je kan beter nog een maandje of 3 wachten. Tegen de tijd dat je planten dan naar buiten kunnen (Na midden mei, of eind april als je er een plastic kap overheen zet) zijn ze rond de 20 cm hoog, en mooi stevig, met de eerste bloemen er in.

Als je ze nu gaat zaaien: Zet ze redelijk koel. Temperaturen van 16-18 graden kan de tomaat na afharding prima hebben. Dis zal het dun uitschieten (etoileren) ietwat beperken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de beste tijd is maart..
er zijn ook mensen die ze al in februari zaaien dat zou nog kunnen... maar nu zou ik het nog niet doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat geen enkel voordeel om nu al te gaan zaaien.
de lichtintensiteit en de daglichtlengte zijn zeer onvoldoende.
Beter wat te laat gezaaid ( geeft stevige planten) dan te vroeg( geeft lange sliertige planten).
Wacht maar tot maart en dan is het nog moeilijk genoeg om goede plantjes te kweken.
Vergeet niet dat de kiemtemperatuur, het liefst flink boven de 20 graden moet zijn, anders komt het zaad niet eens op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb medio januari altijd mijn tomatenzaadjes gezaaid als het volle maan is bij een hagelijke temperatuur. Elke zomer heb ik fantastische mooie tomaten van de volle grond gehaald.