hoe onderhoud je het rubber van antiglij spikes voor onder je schoenen?

heb ze vorig jaar gekocht en gebruikt, en nu weer tevoorschijn gehaald.
het rubber is stugger geworden, is daar nog iets aan te doen?
als ik nieuwe moet kopen, hoe onderhoud ik die dan?

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Wonen
2K

Het beste antwoord

Insmeren met vaseline schijnt prima te helpen.
Of met glycerine. Een paar druppels op een doekje en opbrengen op de rubbers.

Het weer soepel maken zal je echter niet lukken. Soepele kunstoffen zijn soepel door de hoeveelheid weekmakers die erin zijn gestopt. Deze hebben de rot-eigenschap dat ze na verloop van tijd uit de kunststof - rubbber - verdampen waardoor de kunstof hard wordt.

Die van mij zijn toch zeker meer dan 40 jaar oud.
Echt wel. Ik was vroeger al een schijtlijster als het glad was!!

Ze hebben de meeste jaren van die tijd in een vakje van een schoenenopbergzak gezeten. Nooit naar omgekeken. Vorig jaar hadden we ook zo veel sneeuw en rotzooi.
Toen heb ik ze weer gebruikt en is een van de rubbers geknapt. Ik heb er toen van dat postbodenelastiek om gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik bewaar ze altijd in het plastic zakje waarin ze kwamen toen ik ze kocht, maar ik vermoed dat je ze met ledervet kan insmeren zodat ze weer soepel worden. In ieder geval het proberen waard denk ik.
(Ik spoel ze wel iedere keer schoon zodra ik thuiskom, zodat het zout er niet in kan trekken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet in het (zon)licht leggen, dan verstaft het eerder en talkpoeder erop, liefst zonder parfum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plus, maar zou nu invetten niet zinvol zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, maar talkpoeder is ook vet vet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
talkpoeder vet vet...
waar baseer je dat op?
Het best in een ouderwetse kelder,maar die hebben tegenwoordig nog maar weinig mensen.
Mijn vader bewaarde daar altijd de nieuwe fietsenbanden in.
De luchtvochtigheid was precies goed.
Als je ze niet meer nodig hebt schoon wegleggen dan maar, in een donkere en koele ruimte in je huis.
En als je ze schoonmaakt met dit weer,altijd langzaam laten drogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rubber met een vochtige doek met wat afwasmiddel of shampoo afnemen.
ook een handwarm sopje van afwasmiddel of shampoo kan.

rubber mag niet met alcohol of andere bijtende stoffen schoongemaakt worden.

bewaren liefst in het donker.