Wat kan ik doen tegen raven of duiven die op een plat dak kloppen?

Iets, ik denk een stel raven, klopt zeer hard op het platte dak waaronder ik slaap. Ik slaap diep, maar hier word ik wakker van. het begint als het licht wordt, maar ik werk vaak 'savonds/snachts en wil dus graag tot 12.00 kunnen slapen.

Het is niet mijn dak en ik kan er niet op komen, alleen de huisbaas als die een lange ladder meeneemt.
Gaas, netten, draden enzo zijn geen optie, tevens gevaarlijk als iemand op het dak (3 hoog) moet zijn, wegens lekkage of bladeren.

Gif is ook geen optie, er vliegen hier ook veel leuke vogels.
Het liefst iets waar ze een hekel aan hebben, wat ik op het dak kan gooien.
(brood met sambal ofzoiets)

Iemand trouwens een idee, waarom ze dit doen?
Lijkt me niet dat ze het dak opeten.

Toegevoegd na 1 dag:
Vanochtend was het redelijk rustig, misschien dat de boosdoener een warmer plekje heeft opgezocht.

mogelijke daders gespot:

2 eksters,
1 vlaamse gaai,
1 kraai (waarschijnlijk, want een grote zwarte vogel, moeilijk te zien als ie wegvliegt)
Ik hou het erop dat het de kraai was, aangezien deze wegvloog vlak na wat herrie (in de middag)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
6.2K
bamibal
13 jaar geleden
Het zijn hoogstwaarschijnlijk geen raven, want die zijn in Nederland vrijwel uitgeroeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn reactie bij Hippo, ik woon trouwens tegen de Veluwe aan dus zelfs raven zouden kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik in de stad woonde had ik het ook. Irritant. Het zijn denk ik duiven. Je wordt er gestoord van.

Het beste antwoord

...Misschien eten ze er insecten of van elders meegenomen voedsel? Ik heb het ook gehad, maar dan van duiven. Ik heb op marktplaats een duivenverschrikker gekocht en heb er nu geen last meer van. Maar misschien moet je eerst eens zeker weten om welke vogels het nu precies gaat. Kan het trouwens niet zijn dat iemand anders, die zicht heeft op het dakje, er voedsel opgooit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je met een duivenverschrikker zo'n elektrische "pieper". Heb elders ook gelezen dat die werken, waarschijnlijk tegen bijna alle vogels, maar de installatie is voor mij lastig, ik zie dat als laatste redmiddel. Het dak is hoger dan het hoogste raam, dus dan zou iemand vanuit z'n raam, voedsel omhoog op het dak moeten gooien, voor vogels die ie zelf niet kan zien. Onwaarschijnlijk, maar ik ga het ze vragen. Opzoek naar insecten zou kunnen, ik weet niet hoe schoon het dak is. Misschien dat de raven hun prooi daar opeten, kapot prikken. Misschien eerst maar een met de huisbaas het dak op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....Hoi, Met een duivenverschrikker bedoel ik zo'n nep kraai van kunststof. Heb net nog even gekeken, en wordt nog steeds aangeboden op marktplaats. Heb er toen ook al 10 eur voor moeten betalen. Komen wel nog verzendkosten bij! Maar ja, als je er in een keer meer koopt, hoef je toch maar een keer verzendkosten te betalen. Maar hoe dan ook: Je huurbaas kan het dak op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar die werken alleen als het duiven zijn en dat zijn het denk ik niet. Duiven zaten er ook wel eens, maar die maken iets minder herrie, daar slaap ik doorheen. maar inderdaad eerst m'n huisbaas het dak op. :-P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....Misschien zijn het morse-tekentjes gevende vogels of klopgeestjes?

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet waar je woont, maar de kans dat het raven zijn lijkt me minimaal - die nestelen in hoge bomen en er zijn er weinig in Nederland (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Raaf_%28dier%29 ).
Wat wel kan: andere vogels die onder het dak nestelen en wakker worden als het licht wordt en zich eens lekker uitschudden (dat kan van mussen al flink lawaai geven!).
Andere mogelijkheid: vogels die het dak gebruiken als hulpmiddel om iets open te krijgen, denk aan noten kraken.
Wat ook kan: dat het dak 'werkt' als de temperatuur wat hoger wordt, dus dat het een beetje uitzet en daarbij geluid maakt.