de bladeren van mijn rododendrons zien er minder en minder gezond uit . ze verkleuren geel , te beginnen van aan de buitenkant. wat scheelt er aan ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
26K

Het beste antwoord

Rhododendrons zijn van nature bosplanten, ze groeien in de bosgrond die zuur is, erg humusrijk en altijd vochtig, ook waait of tocht het niet zo in een bos, de vogels zorgen voor bemesting en iedere herfst komt er weer een laag afgevallen bladeren naar beneden en waaien tussen en onder de Rhododendron's.
In onze netjes onderhouden tuinen sterven veel Rhododendrons een langzame dood, vaak is de grond kalkhoudend, te droog, te veel zon, te veel op de wind en is de tuin akelig schoon, dus geen dikke laag verrottend blad onder de struiken.
Rhododendrons hebben haarwortels dus geen gewone wortels, in de verkeerde grond kunnen ze geen nieuw haarwortels maken, dus kunnen ze tijdens droogte het water dieper in de grond niet opzoeken.

Wat nu te doen?
Graaf voor iedere Rhododendron een groot gat, spit een kruiwagen grond er uit!
En vul het gat met een kruiwagen goede potgrond.
Binnen enkele jaren zijn je planten weer prachtig en vindt je afgevallen blad erg slordig in je tuin onder de Rhododendrons, koop dan een paar zakken gemalen boomschors en breng dat aan onder de planten ,10 cm. dik, dit houdt ook vocht vast wat voor deze planten erg belangrijk is, ieder jaar een of twee keer wat goede organische mest toevoegen en je planten kunnen nog tientallen jaren mee.
Pas op! nooit kunstmest gebruiken!!
Als je het zo doet, dan kunnen Rhododendrons ook prima in de zon groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het kan zijn dat de grond niet zuur genoeg is, doe er wat turfmolm bij of ga het bos in en haal een zak met afgevallen eikenblad, beiden maken de grond zuurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onze tuin maken we vaak zo schoon mogelijk, alles wat we niet willen zien wordt verwijderd. maar dat is jammer, want veel van dat "afval", zoals bladeren, is hardnodig, om de structuur gezond te houden, en voor zuurminnende planten zoals rododendrons en azalea's is het zelfs noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rhododendron vergt een uitgesproken zure grond. In de meeste tuinen betekent dit dat je geregeld turf zult moeten toevoegen. Een rhododendron goed onderhouden is geen klein kunstje. Net als jij en ik heeft ook een rhododendron zijn favoriete plekje en dat is een schaduwrijke plaats met een vochtige bosgrond. Als de rhododendron te veel zonlicht krijgt, zal hij uitdrogen en gaat de groei beperkt blijven. Laat ook steeds afgevallen bladeren en naalden liggen rond de planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
winter op komst ?