Hoe haal je onkruid tussen de tegels weg?

Omdat ik slecht ter been ben zit ik vaak op een krukje met een krabbertje te pielen, maar ik zie op TV en in reclamefolders vaak andere mogelijkheden:

- elektrisch
- gasbrander
- gif
- borstel op een steel.

Hoe haal jij het onkruid weg? En wat zijn je ervaringen met verschillende methoden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Antwoorden (12)

Ha, die I am Back;

Wij gebruiken een soort staalborsteltje op een steel; werkt prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik doe is vlak voor dat het gaat regenen zout op het onkruid strooien en als het gaat regenen zakt het er in en verbranden de wortles van het onkruid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit een soort steker gehad in een V vorm,en daar zaten 2 wieltjes aan.Dan kon je heel makkelijk alle onkruid weg steken.Daarna inderdaad een antigroeimiddel erop strooien.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij spuiten, voor een regenbui aan, een gif op het onkruid, op de klinkers van de oprit.
Het spul heet 'Round Up', en het moet verdunt worden met water. Verkrijgbaar bij aankoopcentrales. Afhankelijk van de mate van verdunning werkt het zo'n 4 mnd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas op met round up alles wat je raakt gaat zonder pardon dood. Loop je vanaf de oprit perongeluk het gazon op!!!!! Spoelt er bij een plotselinge bui de round up de tuin in , dan weet je het zeker wel.
Gewoon even met de trimmer er overheen en klaar is kees.
Gisteren nog gedaan, fluitje van een cent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even afhankelijk van de oppervlakte natuurlijk..
Eerst de tegels goed round-uppen (hoe het ook geschreven mag worden) bij mooi weer (vaak te halen bij boeren), en na 2 dagen deze borstel gebruiken (er zit een lange bezemsteel aan zodat je niet hoeft te bukken)
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt gif spuiten, maar da's niet milieuvriendelijk. Gif komt in de grond en zo in het drinkwater, in de groenten van de moestuin (evt. die van de buren), en via grondinsecten in vogels.

Zout is veel minder ernstig, maar 't is ook iets wat er niet hoort.

Als je de mogelijkheid hebt: stenen weghalen en onder de stenen een betonplaat laten gieten (zoals bij mijn terras is gebeurd), of onder de stenen worteldoek of landbouwplastic leggen. Dan heb je nog steeds een beetje onkruid, maar niet veel meer, omdat de wortels nergens heen kunnen. Daardoor kan het onkruid niet te hoog worden, en gaat het vrij snel dood bij een droge periode.

Er schijnen ook heel grote tegels te bestaan, met bovenop ribbels in een tegelmotief. Daarmee lijkt het net of je een heleboel kleine tegeltjes hebt, terwijl het in werkelijkheid slechts enkele joekeltegels zijn. Scheelt veel meters voegen met onkruid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben laatste rigoreus huisgehouden in de tuin. eerst de grove delen weggehaald met de onkruidborstel (staalborsteltje op een steel) Daarna de hogedrukspuit er over heen. Zit geen zandkorreltje of stukje onkruid meer tussen. Even wat zand bezemen en klaar. Voor het onderhoud is de onkruidborstel wel ideaal trouwens. Er bestaan ook chemische varianten die vervolgens met een spuit over en tussen de tegels moet spuiten. Maar ik heb geen ervaring met wat dat doet met je sier beplanting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hogedruk spuit wil ik van de week wel eens even proberen. Ik heb alleen niet zo'n speciale kop, dus ik wacht wel op wat mooi weer.
Wil je geen gif gebruiken, probeer dan eens azijn in de tegelkieren te sproeien. Even uit proberen hoe veel en hoe vaak, dat hangt af van de soort onkruid en het weer. gewoon in een plantenspuitje en het op een straaltje zetten. Hoor ik het nog?

Toegevoegd op 11-05-2009 21:58:06
Duurt even hoor voordat het dood gaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga dit van de week proberen, want ik wil geen gif gebruiken. Heb namelijk nog een dochtertje rondhuppelen...
een steel of als het kan dan een tandenstoker dat doe ik vaak ion suriname
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kokend water eroverheen! (Werd laatst nog op tv gezegd)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik een gewoon oud aardappelschilmesje. Er bestaan speciale matjes van een soort schuimplastic waar je op kan knielen, daar heb ik er eentje van. Dat zorgt er voor dat je knieën niet zeer gaan doen, en dan maar krabben!