Hoe komt het dat de schil van de tomaatjes barst?

Ik heb wat cherry tomatenplantjes in de tuin. Nu beginnen ze langzaam te kleuren, maar ik zie ook dat er nogal wat tomaten zijn waarbij de schil een scheur vertoont, net alsof de schil te klein is voor de inhoud. Weet iemand hoe dit kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Tomaten die langere tijd droog hebben gestaan en dan opeens veel water hebben, zuigen al het water om zich heen op, oa door het grote verschil in concentratie van stoffen in de plant vss buiten de plant. Hierdoor wordt er zoveel sap naar de vruchten gepompt opeens dat de vruchten de groei niet meer bij kunnen houden en de schil van de tomaat barst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens de bronnen komt dit omdat ze te veel water krijgen, ze barsten inderdaad uit hun velletje. De plant stuurt al het water dat hij te veel opneemt naar de vruchten, die vervolgens uit hun velletje barsten. De manier om het te voorkomen, is ze minder water geven.

Mijn trostomaatjes doen dit ook, en ik verdenk er stiekem ook de merels van dat ze er in pikken en dan besluiten dat ze toch geen tomaat lusten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als tomaten rijpen mag je niet meer royaal water geven. Door de grote hoeveelheid water groeien de vruchten te snel waardoor de tomaten open barsten. Ik het zelfde probleem met mijn cherrytomaten in de serre. Ik heb er een oplossing voor gevonden, laat ze niet helemaal rood worden. Pluk ze als ze beginnen te kleuren,en laat ze daarna narijpen. Je zult zien je hebt geen last meer van barsten.