Hoe en wanneer moet je de top van de leilinde snoeien.

Wij hebben 5 mooie leilinden in de tuin maar die moeten gesnoeid worden.
Wat doen we met de top die gewoon doorgroeit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
14.8K

Het beste antwoord

De beste tijd om de linden te snoeien is naar mij idee als de bladeren van de linden zijn gevallen. Je kijkt dan namelijk heel de winter tegen strak gestileerde bomen aan. Het moet natuurlijk niet vriezen als je aan het snoeien bent, dan kunnen ze invriezen.

Toegevoegd na 6 minuten:
In de zomer kun je leibomen ook goed snoeien, maar dan is het puur om ze wat bij te knippen.
Belangrijk om in de gaten te houden is dat je bij bladverliezende bomen en struiken nièt snoeit als ze net aan het uitbotten zijn, door dan te snoeien loop je kans dat de boom teveel gaat bloeden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en weer bedankt voor de min hè
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje van mij om het goed te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je

Andere antwoorden (2)

Je moet besluiten of je de lindes hoger wilt hebben. Zo niet: Weg halen bij de snoei. En anders: Een nieuw leigestel erbij plaatsen. Op neerlandstuin een lange uitleg. hier alvast een stukje:

http://www.neerlandstuin.nl/bomen/leilinde.html:
De hoofdsnoei wordt uitgevoerd aan het einde van de herfst of midden winter. Voorafgaand aan het planten moet een stevig raamwerk worden geplaatst. Het raamwerk kan bestaan uit houten palen met daartussen horizontaal aangebrachte latten op een onderlinge afstand van vijftig centimeter of metalen pijpen met daartussen horizontaal gespannen, gegalvaniseerde spandraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De leilinde's zijn nu bijna uitgegroeid. je zou kunnen wachten totdat het blad er af is, maar je kunt het nu ook prima doen.
Veel mensen weten niet dat je vrijwel alle struiken en bomen ook in de zomer kan snoeien, je hebt alleen wat minder overzicht en veel meer rommel, immers er zitten nu ook nog bladeren aan.
Dus wil je de top er uit zagen, ga je gang.
alle zijtakken, die zo kenmerkend zijn voor deze bomen kan je beter er nu niet af knippen, wacht daarmee tot in nov.