Hoe verzorg ik het beste mijn bloeiende Bromelia's?

Ik heb vorige week twee heel mooi bloeiende Bromelia's gekocht. Ze staan in mijn voorraam op het zuiden. Met heel zonnig/warm weer hebben wij de zonnewering naar beneden, dus dat moet kunnen.

Nu las ik op internet dat het kelkje altijd vol met water moet staan, en dat de plant/pot zelf 1x per week water moet hebben. Maar geldt dit alleen voor het bovenste kelkje van de bladen waaruit de bloem komt, of moet ik dan alle bladkelkjes vol met water hebben?

Wanneer ik dat doe dan stroomt er ook heel vaak water uit de onderste bladeren in de pot, waardoor de plant/pot dan automatisch meer dan eens per week water krijgt.

Het lijkt misschien een stomme vraag, maar ik wil deze planten graag zo lang mogelijk mooi houden zoals ze nu zijn. Ik las ook dat ze maar 4-6 maanden bloeien, en èènmalig, dus tips om ze evt. langer aan de bloei te houden zijn ook erg welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Antwoorden (3)

Wij hebben 3 bromelias. Ze staan NIET in de zon, maar beschaduwd op een lichte plek in de wonkamer. 2 keer per week krijgen ze water via de bladeren. Hierdoor lopen de oksels vol water. En dan krijgt de kluit ook wat water mee. Ze hebben allen meer dan een maal gebloeid in de laatste 24 maanden. Ze krijgen dan onderaan scheuten, welke uitgroeien tot nieuwe bromelia;s. Ze staan nu dan oko als groepjes in de potten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bromelia is een plant die over het algemeen niet zo veel verzorging nodig heeft. Alleen veel licht en niet in de zon.
Houd de grond vochtig maar niet te nat. Geef water in het hartvan de plant, het water hoeft er niet in te blijven staan
Een tip voor langer bloeien heb ik helaas niet. Maar een
half jaar is toch een mooie tijd om van deze bijzonder
mooie plant te genieten. Wel een tip om het volgende jaar
weer een mooie bloeiende bromelia te hebben is het volgende. Na de bloei zie je aan de basis van de plant
stekjes verschijnen. Laat deze een tijdje doorgroeien en geef ze water in de kelken haal ze daarna van de moederplant af, als het gaat met wortel. Plant ze in een
pot en je hebt het volgend jaar met een beetje geluk weer bloeiende planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door ze regelmatig water te geven over de bladeren hou je de planten in de conditie die nodig is om een lange bloeitijd te garanderen ,echter de plant die je nu hebt staan zal afsterven zodra de bloeiperiode ten einde is omdat (jawel )de kelk van de rozet niet meer waterdicht is en er dus geen water meer in blijft staan, de meeste bromelia's maken op het moment van bloei jonge planten aan de onderkant van de stam ,deze kunnen als de ouderplant afgestorven is uitgeplant worden in aparte potten ,waarna deze planten na ongeveer 4 jaar weer zullen gaan bloeien.
bromelia's zijn regenwoud planten en leven normaal gesproken in het tropische regenwoud waar ze elke dag een bui water krijgen welk ze opvangen in de kelk hier zit niet veel voeding in dus dat hebben ze niet veel nodig ,de pot mag niet uitdrogen en ook niet erg nat staan ,vol in de zon verdragen ze slecht omdat dit in de natuurlijke omstandigheden ook niet voorkomt .