Hoe haal ik snel en goed plantenwortels uit de grond?

Hallo,

Onze tuin bestaat uit zeeklei, we zijn de tuin aan het renoveren maar er liggen nu nog erg veel kleine wortels tussen de aarde van oude planten/onkruid. Hoe krijgen we deze makkelijk weg?

We hebben zelf zitten denken om gedurende een à twee weken een zeil over de grond te leggen waardoor de planten geen zonlicht krijgen mochten ze terug groeien uit wortels. Met deze warmte hopen we dat de wortels dan uitdrogen. Zou dit werken of hebben jullie betere ideeen? Zijn er nog consequenties, tips of andere dingen om hierbij rekening te houden?

Groetjes

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat is trouwens de beste tijd om een grasmat te leggen? is het daarvoor nu te droog?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2K

Het beste antwoord

Indien het een gazon moet worden is het geen enkel probleem, alle meerjarige onkruiden die nog in de grond zitten, gaan later door grasmaaien gewoon weer weg.
Graszoden leggen met dit weer, zou ik nog even mee wachten, er is koeler weer op komst en dan gaat het prima, wel veel sproeien natuurlijk.
Een zeil over de grond moet er zeker wel een jaar liggen voor resultaat!
Gewoon op tijd even schoffelen en raak je het meeste wel kwijt.
Verders is het wel afhankelijk welk onkruidsoort je hebt, op de zeeklei heb je vaak de akkerdistels en akkermelkdistel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De meeste planten zullen uit alleen wortels niet meer uitlopen. Enkele hardnekkige onkruiden (paardebloem, distel) doet dit wel, en kan zo bestreden worden [met een zeil om het licht tegen te gaan] Twee weken is wel relatief kort. Het gaat trouwens niet zozeer om het uitdrogen, maar het ontbreken van lciht, een essentieel odnerdeel van de stofwisseling van planten.

Andere onkruiden zoals winde ed kan je op die manier nauwelijks bestrijden. uit eigen ervaring weet ik dat een half jaar afdekken niet genoeg is om de planten compleet weg te krijgen. Op een of andere manier lijken de wortels niet tegelijk uit te lopen, of heel goed met de reservers om te gaan. Voor dit soort onkruiden kan je natuurlijk chemisch te werk gaan, met bv round-up.

Grasmatten moet je leggen bij koel vochtig weer. Je KAN het nu wel leggen, maar het is lastig om ze niet uit te laten drogen cq verbranden. In het najaar leggen is onverstandig omdat de mat dan kan kapotvriezen. Komende week wordt het koeler & regenachtiger. Wellicht is dat een goed moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het met een zeil inderdaad proberen, er komt dan denk ik wel meer vocht onder het zeil door de condensatie. Maar als de grond daardoor losser en warmer wordt kan je de wortels makkelijker eruithalen. Veel onkruiden gaan onder de grond namelijk behoorlijk stevig door, zoals winde en kweekgras.
De beste (maar ook meest arbeidsintensieve!) manier is uiteindelijk vrees ik de hele boel omhalen.
succes!
n.b. round-up zou ik persoonlijk niet doen; die vergroot de sapstroom zo extreem dat ook andere planten die je wel goed wilt houden van binnenuit kunnen 'exploderen'