Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat kiezeltjes op de tegels liggen?

Ik was vanmorgen het terras van mijn ouders aan het vegen. Zij hebben grote tegels met daaromheen een rand grind. Iedere keer dat ik veeg valt het me op, dat er kiezeltjes op de tegels liggen, her en der verspreidt over het hele terras. Er komen hier geen katten, of andere huisdieren. Hoe komt het dat de kiezeltjes op de tegels liggen?

2 maanden geleden
in: Tuin
ronron1212
2 maanden geleden
Gewoon er op gelopen of een schopje met de schoen er tegen dat gebeurt regelmatig heb dat ook in de tuin
Abcde
2 maanden geleden
Bedankt voor het meedenken ronron1212. Mijn ouders kunnen er niet op lopen, het grind ligt langs de schutting en tegen een muur. Het zijn smalle randen die het water moeten afvoeren. Zo dicht langs de muur of schutting wordt ook niet gelopen.
Ritsuka
2 maanden geleden
Vogels die tussen het grind naar eten zoeken?
Abcde
2 maanden geleden
Ritsuka ook bedankt voor het meedenken, na het lezen van het antwoord van KleinDuimpje is de kans groot dat dat de oorzaak is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dat komt door vogels.
Vogels kunnen tussen de steentjes pikken om er voedsel tussen te zoeken. Sommige vogels slikken zelfs steentjes door. En, ze gooien er ook mee. Er zijn daarover veel theorieën, wellicht denken ze dat er iets eetbaars zit in de steentjes (denk aan slakken waarbij het huisje ook stuk gemaakt wordt om de slak te eten), het schijnt zelfs te zijn dat ze ook doelgericht met steentjes gooien.
(Lees meer...)
2 maanden geleden
Abcde
2 maanden geleden
Dat maakt het vegen een stuk leuker, bedankt.
Inekez1
2 maanden geleden
Inderdaad vogels die met grind gooien. Of ze zoeken insecten en wormen onder de steentjes, of ze denken dat steentjes slakkenhuisjes zijn, of ze zien de steentjes aan voor eetbare nootjes die gekraakt (= stukgegooid) moeten worden voordat de vogel het kan eten. Ik zie het in mijn eigen tuin regelmatig gebeuren. Wat helpt is een grotere maat grind gebruiken, zeker als het grind er vooral ligt om water af te voeren. Hoe groter het grind, hoe groter ook de gaten tussen het grind waar het water door verdwijnt.
Abcde
2 maanden geleden
Inekez1, ook bedankt voor je bijdrage. Het water wordt goed genoeg afgevoerd. Als ik het artikel van de NOS lees, dat bijgevoegd is door KleinDuimpje, dan denk ik dat ik de steentjes maar gewoon terug blijf leggen en ze geen grotere steentjes adviseer.
Abcde
2 maanden geleden
Wederom bedankt, kun je wel vegen :) ?
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Hahaha,
Ja! Ik kom eraan met de bezem.
(Niet vliegend op dezelfde bezem)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing