Heeft iemand ervaring met het opkweken van de meconopsis betonifolica,de hemelsblauwe schijnpapaver uit zaad? Ben in bezit van het zaad.

het is een erg mooie plant die je hier nergens ziet

13 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Het beste antwoord

Ik heb vorig jaar in Engeland een zakje zaad gekocht en heb het dit voorjaar gezaaid. Na een lange kiemperiode heb ik inmiddels vijf hele kleine plantjes, maar heb al gelezen dat het niet makkelijk is om deze plant te kweken.

Blauwe papaver is een bosplant uit de Himalaya. In luchtvochtige streken langs de voet van het gebergte tot ver in China komt de plant voor mits de juiste omstandigheden. Ook in deze gebieden is de blauwe papaver geen plantje, dat op grote schaal voorkomt. Blauwe papaver kan zich maar moeilijk aanpassen aan ruigere klimaten dan de eigen. Wind en intense zomerwarmte zal zonder meer de groei van een blauwe papaver beëindigen. Een hoge luchtvochtigheid is de tweede belangrijke eis; in ons klimaat haast een onvervulbare eis. In de derde plaats is een kalkarme, humusrijke of naaldgrond nodig voor een goede groei en bloei.

In de beschrijving staat ook :
"Wie eenmaal een aantal van deze papavers in de tuin heeft, mag zich 'vakman' noemen. Zo'n vakman heeft niet voor niets deze bijzondere papaver in zijn tuin.
Blauwe papaver bloeit met rijstpapierachtige bloemen
Ze behoren tot de allermooiste planten die er bestaan"

De bloeiperiode begint aan het eind van de lente en het begin van de zomer. Blauwe papaver bloeit pas in het jaar na het planten en wordt meestal niet ouder dan twee jaar. In het tweede jaar kan de plant een hoogte bereiken van één tot anderhalve meter en een breedte van een halve meter. Na de bloei groeien de bloemstelen door en ontwikkelt zich de langwerpige, behaarde vrucht.

Ik zal dus tot volgend jaar moeten wachten of ik de titel 'vakman' in mijn geval 'vakvrouw' ga verdienen, maar ik doe mijn best en vertroetel de plantjes enorm.

Ik adviseer je om ze ook maar gewoon te zaaien, de kans dat ze het in Nederland goed gaan doen, is niet groot, maar wel een uitdaging.

Succes!

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
bedankt voor dit interessant en mooi antwoord

Andere antwoorden (2)

Zaai in een zandig humusrijk en licht vochtig mengsel onder glas. Na opkomst van de kiemen worden die voorzichtig verspeend in potjes van zeven centimeter en verder grootgebracht onder glas. In het voorjaar kunnen de planten worden uitgeplant op een plaats in de halfschaduw of schaduw. Blauwe papaver is voldoende winterhard, maar een lichte afdekking tegen al te zware vorst is raadzaam.

Wie verzot is op deze papaver, maar het maar niet lukt om de soort betonicifolia van de grond te krijgen, kan z'n geluk beproeven met Meconopsis grandis. Deze soort lijkt in veel opzichten op blauwe papaver en is zonder meer sterker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het uiteindelijk maar opgegeven, wat een lastig ding joh en toen er uiteindelijk toch nog eentje ging bloeien, vond ik het zo'n rare kleur blauw, later ging hij ook dood.
Soms zijn er planten van te koop, het moet dus wel kunnen.
Maar je hebt zaad, gewoon proberen, wie weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is de oranje variant zoveel anders? Ik heb jaren geleden wat zaad gekregen en dat in de tuin gestrooid. Sindsdien altijd bloemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gewone schijnpapaver, die oranje en/of geel is, is een zeer makkelijke plant, vooral op de zandgrond.
Hij groeit het liefst tussen de tegels en tegen muren.
flyingcrow
13 jaar geleden
De oranre en de gele eenjarige papaver heb ik is ook mooi
Ook de papaver orientale in verschillende kleuren,
maar de blauwe mecanopsis is zo verschrikkelijk mooi.....