Is diepvriesfruit lichter dan vers fruit?

Ik voel me wel een beetje dom om dit te moeten vragen, maar ik kom er nu even niet uit, en heb ook geen tijd om zelf uit te proberen.

Ik vries mijn kleinfruit elke dag stukje bij beetje versgeplukt en gewassen in. Dit doe ik los van elkaar op een plateau zodat bessen en kersen losgevroren bij elkaar in een diepvrieszak kunnen (per pond of kilo)

Nu vraag ik mij dus af of een kilo diepvriesfruit net zoveel weegt als wanneer je het het niet bevroren/vers afgeplukt had gewogen?

Klinkt een beetje krom, maar voorbeeld als toevoeging: Als je ergens een kilo verse bessen voor nodig hebt, is dat dan hetzelfde als een kilo diepgevroren bessen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik dep het fruit voor het invriezen wel zoveel mogelijk droog

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
8.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het geen domme vraag. Op diepvriesprodukten staat vaak het gewicht en daarachter "bevroren produkt", daar maak ik uit op dat de ontdooide versie een ander gewicht heeft.

Het beste antwoord

dat weegt hetzelfde, misschien dat er bij het invriezen iets vocht verloren is gegaan, maar dat is te verwaarlozen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door het aangevroren water zal het fruit iets zwaarder zijn geworden.
13 jaar geleden
Het zal iets lichter worden, tenminste als je van dit weetje uitgaat :

17. Bevroren water is 9% lichter dan water, waardoor ijs op water drijft.

18. Een liter water weegt 1,01 kilogram.

dus een kilo fruit zal dan ook ietsjes lichter worden als het bevroren is lijkt mij aan de hand van deze stelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het fruit luchtdicht is ingepakt, kan er geen verschil zijn, jij gaat uit dat een liter ijs minder weegt dan een liter water, dat klopt een liter in ook een inhouds maat, als je een liter water laat bevriezen heb je meer dan 1 liter .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja vond ik ook :-)