Wat voor vliegjes heb ik tussen mijn terrastegels wonen?

Tussen mijn terrastegels zijn allemaal kleine hoopjes zand omhoog gewerkt en er vliegen met warm weer kleine vliegjes in en uit.
Ik heb me laten vertellen dat dit vliegende mieren zijn, de vliegjes zijn iets kleiner als gewone mieren en ze vliegen een beetje chaotisch in het rond.
Ik heb het ieder dat er hele kolonies on de tegels zitten, want de tegels zijn aan het verzakken.

Wat zijn het en hoe bestrijd ik deze beestjes.

Alvast bedankt,
Teun.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
11.9K

Antwoorden (5)

Het zijn inderdaad vliegende mieren
De eerste zwoele zomeravond is het weer zover: massaal zwermen de vliegende mieren weer uit.
Hoe ze het doen weet ik niet, maar alle mierenkolonies lijken onderling afgesproken te hebben tegelijk deze gevleugelde mieren het luchtruim in te zenden.
Vliegende mieren bestaan zowel uit mannetjes als uit vrouwtjes. In de lucht bevruchten de mannetjes de vrouwtjes waarna de mannetjes sterven. De bevruchte vrouwtjes zoeken een goede nestelplaats en verliezen dan de vleugels. Hierna zorgen zij weer voor een nieuw nageslacht
De bestrijding van mieren kan op verschillende manieren worden uitgevoerd, al naar gelang de omstandigheden. Men kan daarbij gebruik maken van insecticiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de Adrenidae-bij (zandbij) deze
nestelt in grond, door verticale holletjes te maken. Het is met 72 soorten de meest voorkomende wilde bij in Nederland

of de graafwesp geven beiden van die hoopjes zand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan in ons land heel veel soorten insecten die graven.
Graafbijen, graafwespen en heel veel soorten sluipwespen.
Gezien je beschrijving zijn het geen graafbijen, die zijn groter, blijven over de graafwespen en de sluipwespen.
probeer een foto te maken van de beestjes, dan kan je op internet gaan zoeken wat het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn vliegende mieren of zandbijen.
Vliegende mieren zijn vaak toch wel groter dan gewone mieren en van zandbijen heb je heel veel soorten.
Kijk maar eens op de site, misschien zit jou soort ertussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de duitse kakkerlak