Kan ik een gemberplant krijgen van een stukje wortel?

Gember is toch een stukje wortel? Maar kan dit ook een plantje worden als ik het in de grond steek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
9.5K

Het beste antwoord

Ja. Neem een stuk gember waar het liefste al een witte punt in zit en zet het alf in de aarde. Zet het op een warme lichte plaats en met geluk krijg je de wortel zover dat hij weer gaat groeien.

Veel van de spullen in de winkel zijnwel behandeld om uitlopen zoveel mogelijk te voorkomen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gember is afkomstig uit de wortelstok van de gemberplant (Zingiber officinale) en is een specerij met een scherpe smaak. Een wortelstok dient om voedsel voor de plant te transporteren en ook om die op te slaan. Aan de wortelstok kunnen nieuwe scheuten ontspruiten. De plantenfamilie waar gember lid van is heet Zingiberaceae . Gember komt van oorsprong uit Centraal Azië. Tegenwoordig wordt gember verbouwd in alle tropische en subtropische gebieden in Azië (50% van de wereldoogst is afkomstig uit India), Brazilië, Jamaica en Nigeria
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan.

Koop voor dit experiment een grote knol met mooie ‘ogen’, vergelijkbaar met de ogen van een aardappelknol. Plant de knol in gewone potgrond met de ogen naar boven en giet de aarde voorzichtig nat. De pot wordt hierna op een warme plaats gezet zodat de knol kan spruiten. Een plaats dichtbij de verwarming is prima.

De slapende ogen zullen onregelmatig uitlopen, maar na verloop van tijd (een à vier weken) worden er grasachtige groeipunten zichtbaar. Deze jonge scheuten zijn zeer gevoelig, wat bij het ontrollen van de bladeren nogal eens problemen kan geven. Probeer de plant hierbij niet te helpen. De kans op schade is namelijk groot omdat de zachte groeipunten heel gemakkelijk breken. De jonge plant is zeer gevoelig voor de droge lucht van de centrale verwarming. Regelmatig sproeien is dus nodig. In de zomer kan de plant naar de tuin verhuizen, maar ze mag niet in de volle zon staan. Gember houdt van een tropisch klimaat: vochtig, warm, maar schaduwrijk.Als je voorzichtig met duim en wijsvinger over de bladeren wrijft, kan je de gembergeur ruiken.

Wanneer –en of- uw gemberplant een bloemdragende scheut gaat ontwikkelen, is erg afhankelijk van de verzorging en de klimaatsomstandigheden. Mensen die een hekel hebben aan sterke geuren zullen deze plant –zeker wanneer ze bloeit- niet op prijs stellen. De geur is namelijk heel intens.

In hun verzorging zijn de volwassen gemberplanten heel eenvoudig. Ze doen het uitstekend in gewone potgrond. Bemest van april tot oktober eenmaal per week. Wanneer de plant in de zomer naar buiten verhuisde, dient hij te overwinteren op een koele, vorstvrije plaats. Na de bloei, als de bladeren helemaal geel geworden zijn, wordt de plant teruggeknipt tot vlak boven de knollen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik een plantengek ben, heb ik dit al meerdere malen heb geprobeert in mijn hobbykasje, maar telkens werd het geen succes.
Wel heb ik de sier gember in een grote pot staan en gek genoeg is die nu juist heel makkelijk.
Hij geeft een grote bloemtros in de nazomer, zie foto.