Vallen buxussen die zijn aangevreten door rupsen van de buxusmot nog te redden?

En zo ja, hoe dan?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zie op internet wel verkopers van buxusvoedsel etc... die aangeven dat de buxus daarmee prima te redden valt...

Maar hoe zit dit in de praktijk?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Tuin
1.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mijn buurvrouw heeft ook verschillende buxussen staan en die waren in een mum van tijd bruin in het begin van de zomer. Maar ze heeft ze laten staan en langzaam aan kwamen er weer groene blaadjes aan en herstelde de buxussen weer. Naar wat ik weet heeft zij er niets aan gedaan. Nu moet ik er bij vermelden dat zij nu een paar maanden later voor de 2e maal is getroffen en ze weer bruin zijn. Of ze nu weer herstellen is nog maar de vraag. Zolang die mot erin zit zal dit natuurlijk blijven gebeuren.

Antwoorden (1)

De buxusmotplaag

De buxus rups of of de buxusmot is een rups die de buxusblaadjes aantast. Deze mot komt uitsluitend op buxus voor en maken in korte tijd complete buxushagen/struiken kapot. In 2010 zijn in de provincie Brabant vele rupsen aangetroffen en deze verspreiden zich nu over een groot deel van Nederland. In voorgaande jaren werden er vondsten gedaan in Boskoop, Denekamp, Spijkenisse en Dordrecht. Het verspreidingsgebied zal in 2018 weer uitgebreider zijn.

De buxus is een plant met een groot herstelvermogen. Maar wordt deze jaar na jaar aangevreten door de buxusrups dan is ook de buxus hier niet tegen bestand. Grijp je niet tijdig in dan gaat de buxusrups in winterslaap en begint het spelletje van vooraf aan in het voorjaar.