Kan een avocadoboom buiten overleven in de winter?

Ik heb een tiental jaren geleden een avocadoboompje geplant.
Van de lente tot de herfst zetten we hem buiten zodat hij genoeg zonlicht krijgt, tijdens de winter zetten we hem binnen.

Soms verliest hij tegen het einde van de winter wat bladeren (niet enkel de grote maar vaak ook kleinere blaadjes) en ik denk dat het is omdat hij binnen staat. Een paar jaar geleden verloor hij bijna al zijn bladeren. Hij stond toen op een plek met redelijk weinig zonlicht, nu zetten we hem op een plek met meer licht en lijkt hij gelukkiger. Maar we zouden hem dus liever buiten zetten, waar hij altijd genoeg licht heeft.

Zou het mogelijk zijn om hem buiten te zetten of zou hij in de winter doodgaan?
Laten we hem best in een bloempot buiten staan of in volle grond?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
26.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb in Mei 2018 een avocado boompje van 30cm in de volle grond geplaatst. Hij staat sóchtends 4 uur in de zon en de rest van de dag voornamelijk redelijk beschut. In Februari 2019 was alleen de stam nog een klein beetje groen en de rest van de takken afgestorven. Het plantje staat er momenteel weer heel goed bij! Hij herstelde dus toch! Ben benieuwd of hij de 2e winter gaat overleven

Antwoorden (2)

Een avocadoboom kan beslist niet tegen vorst. Als je 'm toch buiten zet, dan in de winter goed inpakken met doeken of bubbelplastic. Bij echt strenge vorst zal ook dat niet genoeg zijn.

Als het boompje blad laat vallen heeft dat meestal te maken met te veel of te weinig water. Worden de bladeren geel > te veel water. Worden de bladeren bruin > te weinig water. Bij erg droge lucht (o.a. door verwarming) heeft de plant meer water nodig. Geef regelmatig een beetje water, zodat de grond continu een beetje vochtig blijft.
Het boompje houdt van een lichte standplaats.
Inekez1
7 jaar geleden
Mischien geluk maar het is mij iig gelukt. Ik heb in Mei 2018 een 30 cm hoog plantje in de volle grond geplaatst. In Februari 2019 waren alle takken dood maar de stam nog een heel klein beetje groen. Ongelooflijk maar hij is gewoon hersteld en ziet er gezond uit. Ben benieuwd of hij nog een winter gaat overleven
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik ben reuze benieuwd of die nog leeft! hoe gaat het er nu mee?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi Jensertt, Hij doet het nog steeds redelijk goed hoor! Ik zal morgen weer even een foto maken en proberen te uploaden!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Beste Jens. Hierbij de beloofde foto's van de avocado boom. https://postimg.cc/gallery/wLDtnWx