Wie weet welke plant dit is?

Hij wordt wel bijna 2,5 meter hoog, en heeft zomers hele mooie bloesem. Brede platte roze bloemen waar dan weer kleine witte bloempjes aan hangen. Ik heb er foto's van gemaakt, het is die plant die op een hoge stam staat, met die grote bladeren (bij mij staat alles door elkaar).

Toegevoegd na 20 uur:
Het blad voelt ruw aan, als een wollen trui.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Antwoorden (2)

Ik denk aan een Hortensia. Mogelijk de Hydrangea involucrata

Toegevoegd na 2 minuten:
http://jasonsmalley.photoshelter.com/image/I0000XBv4hDRQNrg
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen, dat is hem zeker niet.
De hydrangea involucrata - Hortensia - is een
langzaam groeiende plant, die ongeveer één meter hoog wordt.
Wordt door Japanners vaak Kogelhortensia genoemd en is in Nederland betrekkelijk schaars.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb gezocht op Hydrangea involucrata en kwam uit bij hydrangea-aspera-macrophylla, omdat de bloesem er het meest op lijkt: https://www.tuincentrum.nl/hydrangea-aspera-macrophylla Maar daar staat dat ie niet groter wordt dan 40 cm. Het is trouwens een woekeraar, en mijn ouders noemden hem altijd stokhortensia (maar die zaten er wel eens naast). Ee term stokhortensia is niet terug te vinden op internet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij die link is de kleur van de bloem blauwpaars, terwijl mijn plant roze bloemen heeft. Het zijn telkens een hoop kleine bloempjes bij elkaar die een plat vlak met een doorsnee van zo'n 15 cm vormen. Ik heb een foto van de plant vervangen door een fragment uit een filmpje dat ik vorig jaar heb gemaakt. Het is sterk ingezoomd, waardoor je niet de hele bloem kunt zien en ook niet de witte bloemetjes die aan de rand hangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het blijkt de Fluweelhortensia (Hydrangea aspera 'Macrophylla) te zijn. Hij kan wel 3 meter hoog worden.
Erna55
7 jaar geleden
Het is dus wel een hortensia....
Het is een duizendknoop. De exacte familienaam weet ik niet. De plant groeit heel snel. De stengels lijken op bamboe, maar dan wat zachter. En het is een woekeraar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
De omschrijving " platte roze bloemen waar weer witte bloemen aanhangen" herken ik dan niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus @Koen het is inderdaad de Japanse duizendknoop. Heeft een e norme groeikracht (woekerplant).
Komt oorspronkelijk uit Japan
De Japanse duizendknoop (Fallopia japonica, synoniem: Polygonum cuspidatum) is een plant uit de duizendknoopfamilie (Polygonaceae).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Japanse_duizendknoop
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb gekeken bij de Japanse duizendknoop, maar die is het niet. De bloesem is anders. De bladeren zijn inderdaad wel groot en hebben ongeveer die vorm.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het blijkt de Fluweelhortensia (Hydrangea aspera 'Macrophylla) te zijn. Hij kan wel 3 meter hoog worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel snel uitroeien !!!
Het antwoord van koensander was juist, het is Japanse Duizendknoop. Het wortelstelsel van deze plant zal zich steeds verder, maar ook zeer snel uitbreiden tot uiteindelijk niet alleen jouw hele tuin overwoekerd is, maar ook die van de buren. De wortelstokken kunnen veel schade veroorzaken (funderingen, rioleringen etc.), vandaar dat landschapsbeheerders (Waterschappen e.d.) in heel Nederland bezig zijn deze plant te bestrijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, het is echt de fluweelhortensia. Mijn ouders hadden hem in de tuin en die hadden nergens last van. Zo ook bij mij. Ik heb hem op twee plekken staan, en rondom komen nieuwe plantjes uit de grond. Maar zo snel gaat dat niet. Ik vind het juist leuk als hij zich uitbreidt. Hij staat er al 15 jaar. Ik wilde graag de juiste naam vinden van deze plant, om te kunnen nagaan of hij het ook op een schaduwrijke plek doet.