Wat zijn deze bultjes en vlekjes op blad druivenstruik?

Ik heb een druivenstruik. Vorig jaar oktober heb ik hem helemaal kaal gesnoeid. Nu groeit hij weer prachtig. Maar nu zie ik op een aantal blaadjes wat rare bultjes op de bovenkant en vlekjes op de onderkant (zie foto). Wat kan dat zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Het beste antwoord

Dat is galmijt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij het verschijnen van de eerste bladeren op de druivelaar zijn soms roodgroene ophopingen te zien, dat hoeft zeker geen reden te zijn om te panikeren immers deze bladvervorming is het gevolg van de aantasting door de druivenbladgalmijt of wijngaardgalmijt (Eriophyes vitis). Hoewel deze aantasting er afschrikwekkend uitziet is ze zeker niet levensbedreigend voor de druivelaar.
De aantasting kan soms extreme vormen aannemen waardoor ze de bladeren sterk vervormen.
bamibal
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel voor het antwoord. Is er iets aan te doen?
bamibal
7 jaar geleden
Ja, in de links staan verschillende manieren vermeld.
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik heb mijn druivelaar druivengalmijtvrij gekregen door steevast elk aangetast blad af te knippen. In het begin resulteerde dat in een nogal kale struik. Het tweede jaar moest ik nog redelijk veel blad verwijderen, maar bleef de druivelaar over het geheel genomen goed in het blad zitten. Vanaf het derde jaar hoefde ik alleen nog maar regelmatig te controleren. Telkens vond/vind ik enkele aangetaste bladeren, die ik verwijder. Maar het gaat nog maar om enkele bladeren per controlebeurt.