Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen bijen stilhangen in de lucht of is dit een look-a-like?

In mijn tuin zweven telkens bijen overal en nergens. Erg vervelend en toen ik mij hier online eens over uitte kreeg ik te horen dat bijen dit helemaal niet kunnen.
Het lijken toch écht wel bijen, ik zie geen verschil. Is er nog een ander soort bij, die wel kan stil hangen, of is dit een zeer bijzondere look-a-like?

8 jaar geleden
in: Tuin
5.9K
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb nog nooit een bij zien stilhangen in de lucht. Ik denk niet dat ze dat kunnen. Er hangen wel zweefvliegen stil in de lucht. Tot ze een klein insectje voorbij zien komen, dan schieten ze er pijlsnel op af, om daarna terug te keren naar hun zweefplek. Die zweefvliegen zijn weliswaar ook geel-zwart gestreept, maar dat is dan ook de enige overeenkomst met bijen. Verder zien ze er echt totaal anders uit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zoek ook eens op "maartse vlieg". Die zie je in maart en april veel stilhangen in de lucht. Een duidelijk kenmerk van een maartse vlieg is het zwaard dat er onder hangt, net als bij een zeilboot of surfplank

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bijen kunnen niet stil hangen. Zweefvliegen wel, met tot wel 300 vleugelslagen per seconde.
Zweefvliegen zijn zeer verschillend qua uiterlijk en bootsen andere soorten, die wel kunnen steken, na uit zelfbescherming.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie video:
https://www.youtube.com/watch?v=8xh9BlbUaAU
(Lees meer...)
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn 328 soorten zweefvliegen (familie: Syrphidae) in Nederland. Veel van de de soorten zijn imitators, ze lijken dan sterk op bijen, hommels of wespen. Waarschijnlijk zijn de gelijkenissen met deze vliesvleugeligen ontstaan omdat de zwart/bruin gele strepen een afschrikwekkend effect heeft op dieren die het op de zweefvlieg hebben gemunt.

Een subgroep van de zweefvliegen zijn de bijvliegen. De 14, in Nederland voorkomende, soorten uit dit geslacht lijken allemaal (in meer of mindere mate) op de honingbij. (op de foto de kleine bijvlieg)

Het klopt inderdaad dat zweefvliegen, in tegenstelling tot bijen, stil kunnen blijven hangen in de lucht. Een ander verschil tussen hommels, bijen en wespen enerzijds en de de zweefvliegen anderzijds is het aantal vleugels. Zweefvliegen hebben 1 paar vleugels terwijl bijen, hommels en wespen beschikken over 2 paar vleugels. Het zou kunnen dat deze 2 dingen met elkaar te maken hebben, maar dat weet ik niet zeker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding