Wat ging er verkeerd bij deze Rhodo ?

Deze jonge Rhododendron Yakushimanum heb ik van vorig jaar, stond mooi in bloei.
Kort daarna waren de bladeren al aangevreten door een soort bij denk ik, ernstiger is dat het blad sinds een maand ongeveer omkrult alsof het uitdroogt, ik zie overal knopjes en heb alle bloemknoppen verwijderd zodat alle kracht naar het nieuwe blad gaat ( hopelijk ).
In de late herfst heb ik hem in een ruimere pot gezet, hij is 30 cm hoog en krijgt altijd regenwater en matig mest ( nu nog niet, omdat je moet wachten tot na de bloei met mesten ).
Hij staat halfbeschaduwd, krijgt geen ochtendzon...
Nu is mijn vraag, wat deed ik verkeerd en zullen die knopjes nog openlopen ?

Picture for question
Z512099
8 jaar geleden
in: Tuin
4.1K
Rieneke1
8 jaar geleden
Krijgt hij wel genoeg vocht?
Zeker een pot droogt snel uit.
Z512099
8 jaar geleden
@Rieneke1, hij kreeg evenveel water als de andere Rhodo's, die zien er fris uit.
Misschien zijn de wortels niet meer in staat vocht op te nemen of misschien heeft hij vorig jaar, voor ik hem kocht , te lang kurkdroog gestaan ?

Het beste antwoord

Het ziet eruit als een probleem met de wortels en dan heb je 2 opties.
1. De meest waarschijnlijke is de lapsnuitkever. Deze is verantwoordelijk voor de vraat maar erger is dat deze eieren heeft gelegd en de larven de wortels aanvreten en bestrijding is alleen weggelegd voor professionals. De kevers wegvangen en hopen dat het goed gaat.
2. Wortelrot door natte voeten en een schimmel. Dan is er maar een oplossing weggooien en zo snel mogelijk voordat er meer planten worden aangetast.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Z512099
8 jaar geleden
@ gerardkh, 1 - Dacht ook aan de kever, maar ik ze niet, onder stenen vlakbij zitten Pissenbedden, geen kevers echter.
Maar dat het blad krult en naar beneden hangt is ernstiger dan de gaten die er in gebeten zijn.
Ondertussen Rhodo uit de pot gehaald, geen witte maden te zien, wel ziet de kluit bruin, heeft niets wortels aangemaakt... wat een slecht teken is.
2 - Aangezien de kluit bruin is doet dit me ook denken aan slechte wortels, de plant heeft waarschijnlijk een onvermogen om vocht op te nemen, toch heeft hij veelbelovende knoppen, ik ga de plant dan maar terug in de pot zetten en het beste hopen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Gerard,larven van lapsnuitkevers kan je prima bestrijden. Bij het tuincentrum kan je aaltjes bestellen van Ecostyle: vermengen met water, en uitgieten over de kluit.
Z512099
8 jaar geleden
Heb de grond in de pot nog eens goed omgewoeld en er zaten wel 32 larven van de Taxuskever of Lapsnuitkever in ! ( wit met bruine kop )
Ook in de kluit moeten er nog zitten, maar die is nog compact, de schade aan de wortels moet enorm zijn, de kluit staat nu in een emmer lauw water, het schijnt dat de larven na een half uur daar van doodgaan.
Rieneke1
8 jaar geleden
Daarnaast zou ik in de avond dan ook op zoek gaan naar de kevers zelf, anders is het dweilen met de kraan open.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi dan heb je de oorzaak te pakken, nu de oplossing.
De kluit in het water en dat de larven doodgaan is niet iets dat gaat werken volgens mij.
De larven zoveel mogelijk verwijderen en zoveel mogelijk kevers vangen. Op het internet staan genoeg manieren beschreven.
Iets anders is dat je andere planten ook goed in gaten moet houden want behalve de rhododendron en de azalea kunnen ook andere planten aangetast worden.
Z512099
8 jaar geleden
@Rieneke, nergens kevers te zien, niet onder stenen of zo, je moet wel kunnen verdragen dat hier en daar wat vraat is van die kevers e.d., maar niet in deze mate.
Ik geloof zelf ook niet erg in onderdompelen in lauw water, de kluit zelf moet vergeven zijn van de larven, aaltjes hebben pas hun werking bij bepaalde temperaturen, ik geloof dat de plant verloren is.
@gerard, zelfs rozen worden aangetast, Laurierkers en viburnum, ik denk dat ik de Rhodo vorig jaar samen gekocht heb met de lapsnuitkevers.
Z512099
8 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken, het was dus de Lapsnuitkever, bij ontleding van de kluit en grond rondom bleek dat er een hele kolonie larven in zat...

Andere antwoorden (1)

Een Rhododendron heeft haarwortels.
Het duurt even voordat de plant goed aan de groei is.
Er zijn hapjes uit het blad door de behangersbij.
Maar de plant zelf ziet er volkomen gezond uit.
Volkomen onnodig dat je de bloemknoppen er uit hebt gehaald, heeft geen enkel nut bij een gezonde plant.
De kleur van het blad is normaal en de stand van de bladeren voor deze tijd van het jaar is ook normaal.
Het lijkt meer een gebrek aan geduld, hij is pas een jaartje oud, heeft heel veel bloemknoppen gevormd ( vorig jaar) en al beloning knip je die er uit??
De knopjes die je nu ziet zitten, zijn bladknoppen.
Al over enkele maanden zullen ze bloemknoppen gaan vormen voor volgend jaar.
Bijna zeker zal je weer last krijgen van de behangersbij, kan je niets tegen doen.
Je plant is dus volkomen gezond en goed verzorgd.
Een slecht groeiende plant zal nooit zoveel bloemknoppen gaan vormen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Waarom heb je de plant in een pot staan, dat is vragen om moeilijkheden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom is het zetten van planten in potten vragen om moeilijkheden? Ik merk dat het soms wel veel gieten en weinig genieten is, maar zijn planten in pot ook gevoeliger voor ziekten en plagen? Ook als je ze goed verzorgd en regelmatig bijmest?
Z512099
8 jaar geleden
Ik vond het noodzakelijk de bloemknoppen weg te nemen, zodat energie enkel naar de knoppen komt, is logisch toch ?
De Rhodo heeft helemaal niet aangeslagen aan de kluit te zien, de kluit zit vol larven van de kever, waar naar mijn mening onomkeerbare schade aan de wortels is aangebracht.
In de grond rond de kluit heb ik meer dan 30 larven van de Taxuskever gevonden, dat had ik niet verwacht, ik dacht ook aan de behangersbij.
Heb de plant samen met de kevers gekocht.
Vergeleken met de andere Rhodo's ziet deze er echt belabberd uit : naar beneden hangende ietwat omgekrulde bladeren, iets wat wel normaal is bij
vorst, maar hebben al maanden geen vorst meer gehad !
Planten in potten houden : is niets verkeerds aan, heb een Rhodo sinds 2002 in een ruime pot staan en die groeit en bloeit elk jaar meer.
Je moet wel opletten voor uitdroging of bij vorst, als je water geeft, komt dat in de pot, dat scheelt aan waterverbruik.
Als je honden hebt zijn planten in potten handig, ze kunnen niet op de wortels of tegen de bladeren plassen, de bladeren blijven proper omdat ze van de grond vandaan zijn.
Planten in pot kan je al eens verplaatsen, potten op zichzelf hebben ook sierwaarde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Indien een plant in een pot slechts een maal te droog heeft gestaan, is zijn conditie al enorm veel slechter geworden en is de kans op een ziekte of aantasting velen malen groter dan van de planten in de grond.
maar even terug naar het begin.
je zet een plant in een pot in de juiste grond, verzorgd hem goed en alleen dan zal een Rhododendron bloemknoppen gaan vormen.
Hij had veel bloemknoppen dus tot aan dat moment ging het prima met hem.
Het is dus niet logisch de bloemknoppen er uit te breken, want hij groeide goed en was gezond.
Pas later is er een probleem ontstaan en is de plant aantrekkelijk geworden voor de taxuskever.
Wintergroene planten gaan niet slap hangen als ze te droog staan, zo kan het dat ze al weken te droog staan zonder dat jij het ziet.
Bij de Rhododendron zijn er heel erg veel soorten.
Er zijn zeer sterke soorten bij, die uitstekend zonder probleem in potten kunnen staan, ( tientallen jaren) echter er zijn ook soorten bij, die zelfs in de tuin geplant erg slecht groeien.
Bij planten in pot, kan je nooit langer dan een dag weg en al helemaal niet met vakantie
Je hebt de plant pas in het najaar verpot, dus kan je na dit koude voorjaar nog geen enkele nieuwe wortels ontdekken.
Een Rhododendron is een ericacee, die hebben zonder uitzondering allemaal afwijkende wortels en die wortels beginnen pas na de bloei te groeien.
Bij een advies geven over planten moet ik maar een beetje gokken wat je er van af weet en hoe je ze behandeld.
Sommige mensen gaan gewoon een maand met vakantie zonder aan de planten in potten te denken, anderen gaan nooit met vakantie.
Dus moet ik alleen maar gokken hoe het zit.
Zo ook voor de juiste grond en mest/ water. Een ding is zeker, aanvankelijk groeide de plant uitstekend, gezien al de bloemknoppen en de plant heeft ooit een keer slecht gestaan gezien al de larven van de kever. dat betekent, dat als je de plant ( na het verwijderen van alle larven) opnieuw net zo zal verzorgen, dat je volgend jaar opnieuw het zelfde probleem hebt., of een andere aantasting, want er zijn er nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sarosa, als je de planten op de juiste manier in potten kweekt, is er geen enkel probleem.
Veel kwekers doen niet anders!
Die kweken al hun heester en bomen in potten
Veel planten staan zelfs hun hele leven al in potten, totdat ze worden verkocht.
Echter geven ze wel het juiste water en voeding op de juiste tijd, vaak gestuurd door een computer. Maar bijna alle mensen geven water uit de kraan en dat is voor veel planten al slecht enz.. ( kalk )
Planten die in potten staan zijn gevoeliger voor ziekten en aantastingen.