Hoe groot moet een biologische filter zijn voor een vijver (ca. 7000l) in de tuin ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
Z512099
9 jaar geleden
Hoeveel vissen in de vijver en wat voor soort: koi, goudvissen?
Welke pomp is aanwezig?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vijver moet nog aangelegd worden. Niet te veel vissen (max. 20). Zeker geen koi. De pomp zal min. 3000 l/u worden.

Het beste antwoord

De grootte van de biologische filter hangt af van verschillende factoren, de beplanting, het visbestand, wat soort vissen, het soort pomp...
Een biologisch doorstroomfilter van 78 x 59 x 44 cm volstaat ruimschoots voor een vijver van 7 kuub, vindt er 1 met een zeef die het grove vuil tegenhoud, zodat je andere filtermateriaal gespaard wordt.
De pomp van 3.000 per uur is nogal aan de lage kant, voor de filter niet zo erg, een tragere doorstroming is prima voor de biologische reiniging, bedenk wel dat je verlies hebt met de afstand die het water van de pomp naar de filter moet brengen, ook zal de pomp na een aantal jaar,door slijtage, veel minder presteren, het zal dus een stuk minder dan 3.000 liter per uur zijn.
Als je het aantal vissen beperkt ( bedenk ook dat die groeien ! ) houdt tot de voorgenomen 20, met een voldoende plantenbestand, dan zal je gezond en helder water bekomen en houden.
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, is zal zorgen voor een grotere pomp.