Hoe weet een tweejarige plant dat de twee jaar "voorbij" zijn??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Antwoorden (3)

natuurlijk op dezelfde wijze als dat een een jarige plant dat weet.
Denk niet dat weten de goede term is in dit geval.de natuur gaat gewoon zijn gang.
Net zoals een dier niet weet dat het geboren wordt,maarde de natuur "gebeurt" gewoon.net zoals de zon niet weet dat ze schijnt.ze schijnt.
planten "weten" niet.
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. (hoezo min?).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
plus. (waarom min?).
niko
9 jaar geleden
de min zal komen van iemand die er niks van begrijpt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een vergelijking is geen antwoord, want dan komt de vraag:
Hoe weet een één jarige plant dat? de rest is een reactie. een plusje bij het antwoord van Reddie.
burgos
9 jaar geleden
- ikke niet begrijpen
Een tweejarige plant heeft na twee jaar alle voor voortplanting benodigde fasen gehad, en kan dus afsterven. Net zo als een éénjarige dat na één jaar heeft.
En net zoals een mens zo rond zijn tachtigste overlijdt. Dat heeft niets met tellen, jaren of weten te maken.
9 jaar geleden
Een tweejarige plant heeft een bijzonderheid om langer dan een jaar mee te gaan.
Het eerste jaar, maken tweejarige planten een korte, stevige bladrozet vlak op de grond.
De bladeren zitten heel dicht tegen en op elkaar en kunnen zo de winter weerstaan.
In het tweede jaar, gaat dit bladrozet losser worden en de plant gaat doorschieten.
Uiteindelijk zal er van de bladrozetten niets meer over blijven, de plant wordt als het ware uitgerekt naar boven.
Soms wel tot twee meter hoog.
De plant gaat nu bloeien en zaad vormen.
Al zijn energie steekt hij daar in, ten koste van de bladeren van de bladrozet, die zijn tijdens de bloei al dood.
De rest van de bladeren sterven hierna af en daardoor heeft de plant geen mogelijkheid meer om te overwinteren.
Een enkele keer, maakt de plant toch nog nieuwe, maar veel kleinere bladrozetten en kan zo toch nog een jaartje mee.
Ook zijn er tweejarige planten die pas het derde of zelfs het vierde jaar pas bloeien om daarna dood te gaan.
Zo zijn er altijd wel weer uitzonderingen.