Hoe kan men de groei van champignons in een weide initieren en bevorderen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Het beste antwoord

Champignons zijn de vruchtlichamen van schimmels.
De schimmel zelf is dus de eigenlijke plant.
Deze schimmels kan je gewoon kopen en die zou je uit kunnen strooien over je weiland.
Waarschijnlijk zonder resultaat.
Want het weiland moet voor de champignon aan een aantal voorwaarden voldoen.
dat ze er nog niet spontaan groeien, kan te maken hebben dat je weiland er niet geschikt voor is.
Ook na het uitstrooien van de juiste schimmels, kan het enkele jaren duren voordat je ook echt paddenstoelen zult vinden.
let er wel op er zijn zeer giftige dubbelgangers!
Die dodelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In een weiland wordt moeilijk, champignons houden van een donkere omgeving en kunnen niet tegen zonlicht. Maar als je een donker plekje in de schuur of zo hebt (ik kweekte ze vroeger in de trapkast) dan is het niet zo moeilijk.

Hieronder een linkje dat het stap voor stap beschrijft. Er zijn ook kant-en-klare kweeksetjes te koop om makkelijk mee te starten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry hoor, maar champignons groeien ook gewoon buiten en kunnen uitstekend tegen zonlicht!
Toch wel eens van de weide champignon gehoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee @eddijst, dat had ik nog nooit. Sprak uit eigen ervaring maar heb nu weer wat bijgeleerd, dankjewel! Maar daar heeft de vraagsteller nog geen goed antwoord mee. Ben uit schaamte meteen driftig gaan zoeken op internet. Kom op de verschillende fora alleen tegen dat weides waar paarden rondlopen meer WEIDEchampignons opleveren. Maar over de specifieke kweek wordt er niet veel meer vermeld dan dat je biologisch stro moet gebruiken vanwege de fungiciden en dat lijkt me voor de hand liggend. Ben benieuwd of er nog andere antwoorden komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We zijn met veel zaken zo ver van de natuur afgedwaald, dat we vaak niet eens meer weten hoe het eigenlijk van nature ook al weer was.
Paddenstoelen en ook champignon soorten ( er zijn er meer dan 1) Kunnen in het donker groeien en blijven dan mooi blank en schoon.
geen last van slecht weer enz.