Ik vergeet vaak de planten te wateren, wat zijn mijn opties?

Ik wil niet alleen maar vetplanten of cactussen.

Kan ik niet een grote pot neerzetten met van die bolletjessteentjes (die water opzuigen). Met daarin dan de binnenpot van de plant (met gaatje onderin).
Kan ik dan de grote pot voldoende bewateren zodat de plant van onderaf zijn water afhaalt en doseert?

De planten doen het prima hoor, maar ze staan wel eens lange tijd droog.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Antwoorden (8)

Als de planten het prima doen, dan is er feitelijk dus niet zo'n groot probleem.

Hydrocultuursysteem zou een uitkomst zijn. Dit werkt met die steentjes die u in uw verhaal beschrijft. Echter u kunt planten die grond gewend zijn, niet zomaar overzetten naar hydrocultuur. De wortels kunnen dit niet aan. Uw bestaande planten zullen het dus waarschijnlijk moeten doen met hoe het nu gaat.

Misschien te makkelijk, maar u zou een notitie kunnen maken in uw agenda, als reminder, om de planten te verzorgen.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
misschien is papyrus of een parapluplantje een idee?
die geef je een enorme plons water, en je hebt er vervolgens een tijd geen omkijken naar.
Rieneke1
14 jaar geleden
Planten die potgrond gewend zijn, kun je inderdaad niet overzetten op hydrocultuur, maar wel op seramis, dat zijn die kleinere oranje korrels.
Daar kun je gewoon potgrond planten inzetten, en dan ook zo'n vochtigheidsmeter er in steken, die geeft aan wanneer je weer water moet geven.
In de zomer hebben ze dan pas water nodig na ongeveer 4 weken bij een plant die een normale hoeveelheid vocht opneemt.
Dus in de winter nog minder.
Erg handig, en de planten van mijn moeder doen het er heel goed op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet het in je agenda, wanneer je de planten water moet geven. Bijvoorbeeld in je Outlook Agenda. Dan krijg je op het gewenste moment een herinnering in beeld dat het tijd is om de planten water te geven.

Of zet de gieter op een plek waar je hem regelmatig tegenkomt, dus niet ergens achtering een kast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste planten krijgen vaak te veel water. Je kunt ze beter minder water geven dan te vaak.

Kijk goed naar je planten, je ziet vaak dat ze iets slap gaan hangen en dan hebben ze water nodig.

Echter, er zijn planten die niet mogen uitdrogen, daar moet je mee oppassen. Zoals conan zegt; schrijf het in je agenda!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet een gieter in de koelkast. Iedere keer als je zelf dorst krijgt word je ook geconfronteerd met de behoefte van je planten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel planten gaan dood door te veel aan water, veel meer dan door te kort aan water, je zegt zelf dat je planten het goed doen, je hebt dus planten die er tegen kunnen.
Je kan nu bedenken wat je wil, maar er komt altijd een moment dat je planten te droog staan, stel je geeft je planten nu 1 x per week water en ze doen het goed, dan moet dat je vaste regel wezen, zet het in je agenda en kies er een vaste dag voor uit, b.v. zaterdagmorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, ik heb inderdaad geleerd van mijn moeder om ze 1x per week te wateren. Maar helaas dat vergeet is dus. Dus 1x per 3 a 4 weken is meer de regen. Als ik de planten ga zien hangen.
Dan geef ik ze een periode weer goede aandacht tot ze er weer bovenop zijn. Ik heb die agenda en vaste dag geprobeerd, dat is niets voor mij. Er komt altijd wat tussen, of niet een goed moment of anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blij dat ik geen plantje bij je bent :-)
Planten zijn geen machines die op elke maandag olie (water )nodig hebben,je doet het schijnbaar niet zo slecht de meeste kamerplanten staan in de regel veel te nat,het zijn planten die best veel verdragen en ook af en toe slap hangen is een natuurlijk proces in de natuur waar de meeste kamerplanten vandaan komen. als je de tijd tussen de gietbeurten wil oprekken kun je dat doen wat onze oma's destijds deden namelijk een verhoging maken in de overpot zodat de plant een tot enkele cm boven de bodem hangt als je dan water geeft kun je zoveel water geven dat er iets water in de overpot staat zodat de plant het water uit de overpot kan gebruiken als de potgrond te droog word. wel moet er dan contact zijn tussen de plant en het water in de overpot.
Een andere modernere mogelijkheid zijn sillicagelkorrels die door de potgrond gemengd kunnen worden en 30 keer meer water opnemen dan de potgrond deze zwellen op en geven het water gedurende 3 tot 4 weken af aan de plant waardoor je ook meer rust krijgt in het water geven. Deze zijn te koop bij de betere planten handel of tuincentrum
Ook te koop is het PRS systeem potten met een combinatie van beidde voornoemde oplossingen een pot met een laagje korrels waar de plant vervolgens in geplant word