kan zout water kwaad op tomatenplanten?

Ik heb mijn aquarium verschoond en 5 liter water gebruikt om mijn tomatenplanten in 10 liter potgrond te bewateren. Ik was echter vergeten dat ik telkens 1 eetlepel zout / 10 liter water toevoegde, ter vermijding van schimmels en bacteriën. ... kan dit kwaad?

Toegevoegd na 2 dagen:
3 dagen later en nog geen gevolgen te merken... Ik heb de plant achteraf met 30 liter zuiver water schoon gespoeld en nu regent het al twee dagen nonstop. Om wortelrot te voorkomen, heb ik ze uit de regen onder een afdak verschoven.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het kan niet alleen kwaad voor je tomatenplanten, maar ook voor je aquariumbewoners. een eetlepel op 10 liter resulteert namelijk in 2 gram chloride per liter. Voor zoetwater is dit veel te veel (sterker nog: is enige vorm van zouttoevoeging meestal zelfs overbodig!). Voor zeewateraquaria is dit veel te weinig. Bovendien lijkt het mij sowieso geen goed idee om je aquariumwater voor je tomatenplanten te gebruiken. Op bijna alle additieven die men in aquariumwinkels kan vinden staat namelijk dat ze niet gebruikt mogen worden voor vissen die voor menselijke consumptie bestemd zijn. Lijkt me dan ook geen goed idee dat water te gebruiken voor een tomatenplant waarvan de tomaten, zo veronderstel ik, wel voor menselijke consumptie bestemd zijn. Als het gaat om planten niet bestemd voor consumptie kan het geen kwaad. Geef dan zeker ook het water waar je het filtermateriaal in uitspoelt. Dit slib schijnt erg goed te zijn voor planten.

Dat vindt je tomatenplant in ieder geval niet leuk! Hoe schadelijk het is hangt waarschijnlijk ook af van het tomatenras. Ik weet dat er geëxperimenteerd werd (wordt?) met sterk verdund zeewater om bepaalde effecten te bereiken, maar dat waren waarschijnlijk vooraf speciaal uitgezochte rassen.

Voor de gewone soorten tomaten is het zeer schadelijk. De eerste tekenen zijn bruine randjes aan het blad. Gooi er een paar keer per dag een emmer schoon water bij, mogelijk spoel je het dan nog weg.

zout zorgt voor een hoge osmotische waarde. waarschijnlijk hoger dan in de tomatenplant. hierdoor zou de tomatenplant vocht kunnen verliezen en slap werden. als dit te lang duurt kunnen bepaalde celen in de plant dood gaan door de plasmolyse. Toegevoegd na 36 seconden: zout zorgt voor een hoge osmotische waarde. waarschijnlijk hoger dan in de tomatenplant. hierdoor zou de tomatenplant vocht kunnen verliezen en slap werden. als dit te lang duurt kunnen celen in de plant dood gaan door de plasmolyse.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100