kan zout water kwaad op tomatenplanten?

Ik heb mijn aquarium verschoond en 5 liter water gebruikt om mijn tomatenplanten in 10 liter potgrond te bewateren. Ik was echter vergeten dat ik telkens 1 eetlepel zout / 10 liter water toevoegde, ter vermijding van schimmels en bacteriën. ... kan dit kwaad?

Toegevoegd na 2 dagen:
3 dagen later en nog geen gevolgen te merken... Ik heb de plant achteraf met 30 liter zuiver water schoon gespoeld en nu regent het al twee dagen nonstop. Om wortelrot te voorkomen, heb ik ze uit de regen onder een afdak verschoven.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2.5K
Rieneke1
9 jaar geleden
Het is niet verschrikkelijk veel, maar jouw tomaat zit hier zeer beslist niet op te wachten.

Het beste antwoord

Het kan niet alleen kwaad voor je tomatenplanten, maar ook voor je aquariumbewoners.

een eetlepel op 10 liter resulteert namelijk in 2 gram chloride per liter. Voor zoetwater is dit veel te veel (sterker nog: is enige vorm van zouttoevoeging meestal zelfs overbodig!). Voor zeewateraquaria is dit veel te weinig.

Bovendien lijkt het mij sowieso geen goed idee om je aquariumwater voor je tomatenplanten te gebruiken. Op bijna alle additieven die men in aquariumwinkels kan vinden staat namelijk dat ze niet gebruikt mogen worden voor vissen die voor menselijke consumptie bestemd zijn. Lijkt me dan ook geen goed idee dat water te gebruiken voor een tomatenplant waarvan de tomaten, zo veronderstel ik, wel voor menselijke consumptie bestemd zijn.

Als het gaat om planten niet bestemd voor consumptie kan het geen kwaad. Geef dan zeker ook het water waar je het filtermateriaal in uitspoelt. Dit slib schijnt erg goed te zijn voor planten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zo is het mij aangeraden door de dierenspeciaalzaak. Mijn vissen leven er al twee jaar in en gedijen zeer goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet ook nooit betrouwen op een dierenspeciaalzaak om dit soort advies te krijgen. Zout toevoegen is alleen nodig indien het leidingwater water te zacht is. Dwz wanneer je vissen een hogere hardheid prefereren dan je leidingwater. En dan dien je aquariumzout of magnesiumsulfaat (afhankelijk van het evenwicht in je aquarium) toe te voegen en geen gewoon (keuken)zout aangezien ik vermoed dat je dat toevoegt. En zelfs wanneer het dan nodig is mag je absoluut niet zoveel toevoegen. (hoewel de benodigde hoeveelheid aquariumzout ook wel kan oplopen tot een eetlepel, is van die eetlepel maar een klein deel het zout dat jij hebt toegevoegd. De rest zijn andere zouten die minder invloed hebben of wegreageren in het aquariumwater. Ik zou dus echt stoppen met die zouttoevoegingen. Want die zouttoevoegingen zijn in feite een onverantwoord "experiment". En je vissen zijn toch geen proefdieren veronderstel ik? Let wel op: als je straks zomaar het aquarium gaat verversen en je de zouttoevoeging achterwege gaat laten kan dit plotse verschil voor een grote osmotische schok zorgen. Zorg dus in het begin voor kleine verversingen. Ik heb het even voor je nagerekend, dit is de snelste doch veiligste manier om naar normale waarden te gaan (ververs zeker nooit meer dan het aanbevolen percentage!!!):
Start met 3 dagen een dagelijkse verversing van 3% (zo groot (100/3) is namelijk het verschil met het normale leidingwater waar die vissen in horen te zitten!!!!! Je hebt dus echt heel kleine verversingen nodig om je vissen terug te laten wennen aan wat normaal is. Observeer je vissen goed, worden ze apathisch? Sla dan een of meerdere dagen over!).
Dan kan je overschakelen op een dagelijkse verversing van 4% en dit gedurende 5 dagen!
Daarna 4 dagen een dagelijkse verversing van 5%
Daarna 2 dagen 6%
Daarna 2 dagen 7%
Daarna 2 dagen 8%
De dag daarna 9%
De dag daarna 10%
De dag daarna 11%
Dan: 13%
Dan: 15%
Dan: 17%
Dan: 20%
Dan: 25%
Dan: 35% Wacht daarna een volledige week. (je zit nog steeds niet op de optimale waarden dan, maar ze kunnen ermee door). In die week kan het aquarium terug een evenwicht proberen vinden. Vervolgens test je het water. A.d.h.v. die test kan je dan zien of er eventueel nog iets moet bijgestuurd worden aan dit evenwicht. Succes!

Andere antwoorden (3)

Dat vindt je tomatenplant in ieder geval niet leuk! Hoe schadelijk het is hangt waarschijnlijk ook af van het tomatenras. Ik weet dat er geëxperimenteerd werd (wordt?) met sterk verdund zeewater om bepaalde effecten te bereiken, maar dat waren waarschijnlijk vooraf speciaal uitgezochte rassen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor de gewone soorten tomaten is het zeer schadelijk.
De eerste tekenen zijn bruine randjes aan het blad.
Gooi er een paar keer per dag een emmer schoon water bij, mogelijk spoel je het dan nog weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Plus !
Vooral omdat je ook een oplossing aandraagt.
zout zorgt voor een hoge osmotische waarde. waarschijnlijk hoger dan in de tomatenplant. hierdoor zou de tomatenplant vocht kunnen verliezen en slap werden. als dit te lang duurt kunnen bepaalde celen in de plant dood gaan door de plasmolyse.

Toegevoegd na 36 seconden:
zout zorgt voor een hoge osmotische waarde. waarschijnlijk hoger dan in de tomatenplant. hierdoor zou de tomatenplant vocht kunnen verliezen en slap werden. als dit te lang duurt kunnen celen in de plant dood gaan door de plasmolyse.