moet ik iets aan mijn vijver(planten) doen?

Ik heb nu enige tijd (4mei) een vijver voor het huis staan, moet ik iets doen aan mijn vijverplanten / het water?

De planten groeien in ieder geval goed! Alleen raakt de bak een beetje vol en het water wordt wat troebeler.
De bak staat de hele ochtend in de zon en vanaf de middag in de schaduw.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

In het leidingwater waar je de vijver mee hebt gevuld, zitten voedingsstoffen.
In de vijvergrond waar je vijverplanten in staan, zitten ook voedingsstoffen.
Ook waait er vaak stof in en vogelpoep, dus allemaal voedingstoffen.
Ruim voldoende echte zuurstofplanten in de vijver doen, in de soorten waterpest, hoornblad, krabbenscheer en puntkroos, nemen om te groeien het overschot aan voedingsstoffen op.
Tevens geven deze planten zuurstof aan het water af, en dat is weer goed voor de juiste bacteriën.
Daarna wordt het water weer helder en schoon. ( enkele weken)
Laat ook het water testen op de hardheid ( GH) en mogelijk kalk toevoegen.

Toegevoegd na 3 uur:
je vraag is onduidelijk, bedoel je met vijverplanten, de moerasplanten die in ondiep water groeien, bedoel je planten met drijvende bladeren en voor diep water, of bedoel je planten die geheel onder water groeien zoals de zuurstofplanten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

je moet er zoiezo zuurstofplantjes in zetten ook als je (geen) vissen hebt. je kan ze kopen bij het tuincentrum
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als er gele lis in staat is het nu het moment om ze te snoeien (20cm boven het wateroppervlak) ze schieten dan opnieuw uit zowel boven als onder water, de wortels van de gele lis zuiveren enorm. je kunt bijna in ieder tuincentrum het water van de vijver laten controleren, zodat je weet waar het probleem zit. een aronskelk voor in de vijver is ook een plant die zuiverend werkt en geeft na een jaar zijn zuiverende werking. ik weet niet of er een natuurlijke filter in de vijver zit want dan kun je het best water 3 a 4 liter (per vijver) van een paar verschillende vijvers in je vijver toevoegen voor de aanvoer van nieuwe bacterien.