Hoe krijg ik stinkzwammen uit de tuin?

In onze tuin groeien steeds meer stinkzwammen.
http://www.marmein.nl/2007/11/05/de-stinkzwam/
Die halen wij er zo snel mogelijk uit, maar ze blijven terugkomen. Is er een manier of bestrijdingsmiddel om van de stinkzwammen af te komen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou je ze weg willen hebben? Geniet van wat de natuur je voorschotelt in je tuin. Ze blijven terugkomen omdat de schimmel uit een enorme hoeveelheid schimmeldraden bestaat die in de grond zitten. De paddestoel is slechts de 'bloem'. Bestrijden van schimmels betekent gif, en de meeste fungiciden zijn niet gezond voor mens en dier. Zou ik je afraden dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omstandigheden, de tijd van het jaar en het weer, bepalen de groei van stinkzwammen.
De zwam is eigenlijk een soort vaste plant, met onder de grond heel veel zwamdraden, die jaren lang onder de grond groeien.
Uitroeien is dan ook onmogelijk, want je weet niet waar ze zitten.
En ja de natuur is erg lastig, geeft veel rommel, beestjes, luchtjes enz.
Maar ja, daar heb je dan ook een tuin voor.

Antwoorden (1)

Een paddenstoel is een schimmel dus je zou de grond waar ze meestal zitten met een antischimmelmiddel te lijf kunnen gaan. Schimmelsporen zitten inderdaad overal (het principe van boomwortels, maar dan niet zichtbaar met het blote oog).

Schimmels worden niet blij van een andere zuurgraad, dus je zou op die plek iets zuurs kunnen gieten, maar wat doet dat dan weer met de beplanting die je wel wilt houden.

Mogelijk dus toch in het tuincentrum op zoek naar een goede paddenstoelenbestrijder die de rest van de beplanting met rust laat.

Maar anderzijds:Paddenstoelen verwijderen is inderdaad vrijwel niet te doen, en de vraag is ook maar net of je het moet willen... Hoeveel werk is het om af en toe bij het langslopen de paddenstoel eruit te trekken en weg te gooien in het weiland? Is het de moeite waard om daar allerlei chemische bestrijdingsmiddelen op los te laten, terwijl paddenstoelen en schimmels een zeer nuttige taak in je tuingrond verrichten?
fremar