Waarom heeft m'n bramenstruik bruinomrande bladeren?

Ik zie geen luis, rupsjes of slakken. Sommige bladeren zijn wat 'gescheurd' (geen gaten erin; echt scheuren), maar zeker de helft van de bladeren hebben een oranje/bruin randje. Wat is het?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
3.3K

Het beste antwoord

Tijdens de groeiperiode in het voorjaar is het erg droog geweest, pas later is dat te zien aan de bruine bladrandjes van de braam.
Als dat de oorzaak is, gaat het met voldoende regen. gieten vanzelf over.
Niet dat de bruine bladranden over gaan, maar het nieuwe blad is normaal groen.
De gescheurde blaadjes zijn ontstaan door de heftige wind die we hebben gehad, in het voorjaar zijn de nieuwe blaadjes erg teer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De braam staat in een pot; de droogte kan het dus niet geweest zijn of het moet zijn dat ik 'm te weinig water heb gegeven. Terwijl ik dacht dat hij misschien teveel water had gehad.
Hij staat wel op het zuid-westen, dus de wind...