is dit een braam of een andere plant?

Toegevoegd na 1 minuut:
welke dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
Rieneke1
10 jaar geleden
Andere plant.
Amadea
10 jaar geleden
Brandnetel?
Rieneke1
10 jaar geleden
Ook geen brandnetel.
tinus1969
10 jaar geleden
Zevenblad zo te zien. Hardnekkig onkruid.
Amadea
10 jaar geleden
Als het dat echt is kan je het eten. Want volgens http://www.neerlandstuin.nl/ziekplagen/onkruid.html is het net zo lekker als spinazie. Dus in plaats van hardnekkig onkruid kun je het beschouwen als gratis groente.
tinus1969
10 jaar geleden
Hardnekkige groente dan -want het woekert of je t wil of niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
denk ook zevenblad. Best lekker in stamppot trouwens, in plaats van andijvie. of gewoon rauw als sla
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is geen zevenblad

Het beste antwoord

Is een jonge plant van de Vlier (Sambucus nigra)

Toegevoegd na 2 minuten:
Vlier groeit goed op elke voedselrijke bodem en is tolerant voor bijna alle bodemcondities. Hij verkiest vochtige, humusrijke en leemhoudende bodems en is een indicator van stikstof- en fosforrijke plaatsen. Vaak op verstoorde en ruderale terreinen, aan bosranden, in struwelen, langs oevers en in hagen en houtkanten.

Toegevoegd na 17 uur:
Groot uitstoelingsvermogen; vestigt zich vaak spontaan op geschikte groeiplaatsen; hoge bodemverbeterende waarde door snel afbreekbaar strooisel. Ideaal om als hakhout te beheren; op de bloemen komen heel wat insecten af; vogels zijn verzot op de bessen; met een aftreksel van vlierbessenbladeren kan een biologisch sproeimiddel tegen bladluizen gemaakt worden; ingespitte jonge vliertakjes zijn een uitstekend middel om woelratten te verdrijven. Dit komt door de geur die de takjes afgeven
Z512099
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Nou je het zegt, lijkt er idd erg veel op!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat was ook mijn eerste gedachte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hee bedankt. Ik heb er zo ook twee staan, en ik haal nooit iets weg als ik niet weet wat het is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt het dat de vlier een soort zachte stekeltjes heeft op de stengel? dir heeft deze namelijk
Z512099
10 jaar geleden
Dat klopt, ook de nerven aan de onderkant van het blad zijn "behaard".
Ik herkende de vlier direct, heeft welriekende bloemen, maar bij ons komt er altijd zwarte luis op (massa's). Ik denk dat vogels de zaden verspreiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aha, vlier. Plusje! zat er zelf erg naast :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt!!