Vroeg wakker worden door zingende Merel, hoe lang gaat dit door?

Hallo,

Sinds 5 dagen heeft een Merel schijnbaar onze voor+achtertuin als zijn territorium ingenomen. Het begon 5 dagen geleden toen ik wakker werd om 6 uur 's ochtends van zijn luide gezang. Wij hebben namelijk een grote boom in de voortuin, pal naast het slaapkamerraam staan. Sinds dien slaap ik met het raam dicht. Maar na 2 dagen kreeg ik in de gaten dat de Merel vaste prik van 6 uur tot 10 voor 7 (bijna precies!) luidkeels begint te zingen non stop. Ik ben blijkbaar gevoelig voor geluid en word er zelfs door uit mijn slaap gehaald met het raam helemaal dicht. Ik denk dat hier vrij weinig tegen te doen is. Heb wel even geprobeerd tegen kabaal te maken door heel hard uit het raam in mijn handen te klappen, maar daar laat hij zich absoluut niet door afschrikken.. Dit gezang horen we ook op vaste prik tussen 6 en 7 uur 's avonds, maar dat is niet zo hinderlijk als je niet slaapt.
Heeft iemand enig idee wat het precies betekent? Is het territorium afbakenen of een vrouwtje vinden? En hoelang gaat zo'n Merel door met deze vaste (vooral de vroege) tijdstippen door met het zingen in één vaste boom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.5K
Cryofiel
10 jaar geleden
Heerlijk hè, dat geluid! Echt het teken dat het voorjaar eraan komt. Ik word ook heerlijk zoetjes gewekt door "mijn" merel. Lekker geleidelijk wakker worden met dat prachtige gezang. Al dommelend is dat puur genot!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee ik kan er heel slecht tegen. Als het om een uur 0f 8 is prima. Maar om 6 uur nee iedere ochtend..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het bos of overdag geen probleem. Maar als het iedere ochtend 6 uur pal naast je raam, het gezang mij uit mijn slaap haalt en ik niet meer kan slapen wordt het zeer vervelend. Ik kom nu eerder aan een slaaptekort dan dat ik er van kan genieten. Vroeg mij daarom af of dit beestje dit blijft doen voor hoelang?
Cryofiel
10 jaar geleden
Tja, smaken verschillen. Ik sta om 7 uur op. Dat laatste uurtje slaap ik sowieso nog maar heel licht. Al die tonen die de merel produceert zijn dan echt prachtig. Het is de meest melodieuze vogel van ons land, geen enkele andere vogel heeft zo'n grote variatie in tonen die op zo'n telkens wisselende manier worden ingezet.
Cryofiel
10 jaar geleden
De merel doet dit tijdens het paarseizoen, ofwel: in het voorjaar. Zijn gezang is afgestemd op de zon. Aangezien de zon elke week ongeveer een kwartier eerder opkomt, zal de merel ook elke week een kwartier eerder zingen. Aan het einde van het voorjaar houdt hij ermee op. Heb je vroeger in een merelloze omgeving gewoond, dat je dit nu voor het eerst hoort?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou even nagaan of hij een vergunning heeft voor straatmuzikant. Zo niet, dan meteen de politie bellen.

Het beste antwoord

Je merel is nu het territorium aan het afbakenen, als voorbereiding op de nestbouw.
Op z'n vroegst gaat het vrouwtje half maart broeden, en gedurende de broedtijd blijft het mannetje kenbaar maken dat het zijn terrein is.
Als je rekent op 2 weken broeden en twee weken de jongen grootbrengen, dan zou half april de rust moeten weerkeren.
Overigens fluit het mannetje in deze periode fanatieker dan wanneer het nest al in aanbouw is en de periode daarna.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Hier heb ik wat aan deze nuttige informatie! En weer wat geleerd.

Andere antwoorden (1)

Merels bakenen hun territorium af met hun gezang.

Overdag moet er voedsel worden gezocht, voor henzelf en voor hun jongen. Dat is het belangrijkste, dus het afbakenen van het territorium wordt dan naar de tweede plaats geschoven.

‘s Avonds is het te donker om voedsel te zoeken. Dan kunnen de merels al hun tijd besteden aan het afbakenen van hun territorium.

Wat voor ons als vrolijk en ontspannend gezang klinkt, is in werkelijkheid een ordinaire imponeerpartij. Je zou de zang kunnen vertalen met

"Ik ben de grootste!"
"Wegwezen allemaal, dit is MIJN plekkie!"
"He jij daar, opgerot!"
"Hier regeer IK!"

En in het voorjaar:

"Kijk eens wijffie, hoe sterk ik ben!"
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met andere woorden, wil je er vanaf komen, zal je de merel duidelijk moeten maken dat dit jou territorium is! Doe je raam open, en fluit en schreeuw keihard dat dat jou plekje is, en dat jij daar regeert, en dat ie zelf maar moet oprotten!! (sorry.. vrij nutteloze reactie...)