Moet de oude bloesemknop worden gesnoeid bij een Orleander?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
39.1K

Antwoorden (2)

Nee, vaak wordt geadviseerd om de oleander te snoeien. Dit is echter zonde van de bloemknoppen die weggeknipt worden. Alleen als een plant te groot wordt zal een snoeibeurt onvermijdelijk zijn.
De uitgebloeide bloemtakjes worden door sommige mensen weggeknipt.
Dat moet vooral niet gebeuren omdat op dezelfde takjes vaak in het tweede en derde jaar opnieuw bloemen verschijnen. De takjes verdrogen vanzelf en zijn dan gemakkelijk weg te breken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jawel, bij de Oleander is het aan te bevelen tijdig de verwelkte bloemen te verwijderen om mogelijke ziekten en schimmels te voorkomen.

Bloempluk voorkomt zaadvorming en put de plant niet onnodig uit.

Toegevoegd na 23 uur:
Hoe snoeien:
Hoe snoei ik mijn oleander?
Het best wordt hij na de bloei ergens in oktober gesnoeid. Hij maak dan in het voorjaar nieuwe scheuten en bloeit terug massaal. Verbruikt vrij veel meststoffen en heeft liefst vochtige grond. De uitgebloeide takken met 2/3 terugnemen, van de jongere scheuten een 10 cm laten staan. Hierdoor groeit hij mooi compact met stevige takken en veel bloemen.
Z512099