Hoe warm mag kiemgoed staan?

kasje op de vensterbank, boven de kachel... Hoe warm mag zo'n broeikasje worden? wanneer is het niet meer goed voor de zaden? Het staat wel goed vochtig en licht.

{in dit geval toevallig kattengras zaad - een gerst soort denk ik - op substraat met laag aarde eronder van ong. 4cm dik, in een transparante bak met deksel, zit wel kiertje in}

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Dit is afhankelijk van het soort kiemgoed voor het kattengras is ca. 10 graden voldoende en 25 graden het maximale ,na opkomst de deksel verder openzetten en op een koelere plaats zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Boven de 30 graden zou ik het niet laten worden. Dat betekend in de praktijk dat direct op de verwarming te warm is. de vensterbank die er boven is zou goed moeten gaan. Hou echter de zon in de gaten: Bij zonnig weer goed luchten.

Ik ben op dit moment aan het zaaien en haal het zaaibakje bij zonnig weer weg van de verwarming en zet het op tafel in de zon. Binnen 1 week stonden de tomaten & pepers boven de grond.

Voor kattegras is kamertemperatuur prima. En iets erboven (23-28g) ideaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat spul komt snel en makkelijk op, ik zette het altijd gewoon in de vensterbank.
verder ben ik er niet positief over, het vergeelt snel, en je kan het alweer weggooien.
ook is dit een grassoort die aan de stugge kant is.
veiliger en lekkerder vind ik gewoon gazonzaad, gezaaid in potgrond.
dit levert heerlijk mals gras op, en als je af en toe wat zaad erbij gooit, gaat het eindeloos mee.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahahaha, je maakt me helemaal perongeluk aan het lachen... ..."veiliger en LEKKERDER vind ik... " hahaha, hoe smaakt ie? (ik snap m natuurlijk wel, maar ik lag even op de grond :-) enneh, bedankt voor de fijne info!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HOE zaai jij dat gazongras precies? ik heb een prachtig curver achtig bakje wat voor zaaien handig is, maar hij is wel hoog... vandaar dat ik me dat afvroeg. Gazongras is toch anders dan dat slungelige kattengras dacht ik...
Rieneke1
14 jaar geleden
gazongras is veel dunner en sprieteriger idd.
het maakt op zich niet veel uit waar je het in zaait.
een curverbakje volstaat prima, maar ik neem liever een gezellige lage bloempot.
ook omdat die goed stabiel blijft staan als de jongens het leuk vinden om aan het gras te gaan staan rukken.
eet ze he ;)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)))
Die van mij duwt de hele bloempot gezellig van de vensterbank!
Bak met stevige deksel is bij ons noodzakelijk. Die laat ie teminste staan... maar, we knippen gewoon wat af voor hem, tot het oud genoeg is om zijn aanval te overleven :-) ..smakelijk
Rieneke1
14 jaar geleden
*ben even grazen* :))
Voor veel zaden is er min. 10 graden nodig om te gaan kiemen.
Op veel pakjes zaad staat de kiemthemperatuur en bij vermeld, zoniet dan is er geen speciale themperatuur nodig om te kiemen.
Ga dan uit van kamer themperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor kiemen niet warmer als 30 gr. Zijn ze boven de grond deksel eraf en koeler zetten en op een lichte plaats.