Hoe lang moeten deze tomaten nog voordat ze rijpen?

Ik heb wat tomaten in me tuintje (zie foto) ik vraag me af hoe lang het duurt voordat deze rijpen. Deze zijn de grootste die ik heb, de rest is deze maat of kleiner. Dus dat betekent dat ze OF bijna uitgegroeid zijn OF de meeste nog aan het groeien zijn. Het betreft romatomaten (zoals jullie wellicht vd foto kunnen afleiden).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.3K

Het beste antwoord

Voordat de tomaten rood worden kan nog wel 3, misschien wel 4 weken duren. Voorwaarde is wel dat ze afgedekt worden met een dakje er boven van bijv. plastic, zodat er geen regen op de plant kan vallen, want anders wordt eerst de plant zwart en daarna alle tomaten, want dan zit de aardappelziekte oftewel de phytophtera in de planten en worden alle tomaten rot en zwart. Als er nu al iets te zien is van deze ziekte, dan moeten de zieke tomaten en plantendelen worden verwijderd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. Dank u.

Andere antwoorden (2)

Als we een warm/zonnig najaar hebben kunnen de tomaten binnen 7 dagen rijpen.
Bij een slecht najaar zullen de planten/vruchten eerder rotten en vatbaar zijn voor ziekten/schimmel.

U kunt dan wel de grootste tomaten op de vensterbank leggen. Deze kunnen dan af rijpen/rood worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, dat is pas leuk, ik heb dezelfde en zou jou om ervaring willen vragen...
Ik zie nog geen enkel rood glansje dus nog even geduld en als je de afgelopen dagen met het gebrek aan felle zon neemt, dan moeten we nog even wachten, want dit gaat wel even duren.
Tomaten hebben veel zon nodig, hebben ze eenmaal een kleurtje, dan kun je ze op een gegeven moment plukken en op een bord laten "rijpen" oftewel "roder worden" in de vensterbank, doe ik trouwens ieder jaar.
Mijn eerste "Roma"-tomaten heb ik met een rottende onderkant geplukt door gebrek aan genoeg zon vrees ik.
Het duurt dus nog een paar weken, helaas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het even nagevraagd bij me moeder; ze zei dat het nog ong. een maand duurt (dus tot half sept) MITS het begin september weinig gaat regenen en warm is, als het langer duurt of begin september koud is en/of regelmatig gaat regenen, dan komt er niks van terecht (zei me moeder zojuist). Dan krijgen ze niet genoeg licht (fotosynthese) en voedingsstoffen, waardoor ze afzwakken en rotten (schimmelvorming). Als ik weer.nl mag geloven is het de komende 2 weken in de nacht 10 graden minimaal met een maximum van ong. 20 graden overdag met best veel zon (8 uur per dag) ... dus daar vestig nu even me hoop op (dat dat uitkomt).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laten we hopen @Lizio, dat het nog een paar weken mooi wordt, zonder die nare hitte.
Wat de tomaten betreft, dat moeten we even afwachten en als het lukt kunnen we over een tijdje genieten van onze eigen Roma tomaten :))