Op de aarde van een paar van mijn kamerplanten komt een soort wit schimmel. Wie weet wat dat is en is er wat aan te doen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
59K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook, sinds ik op een kamer woon die erg vochtig is. Dus ik zou denken dat het door het vocht komt, maar van anderen hoor ik dat het daar los van zou staan, dat de ene plant het wel krijgt en de andere niet. Dus ik ben benieuwd naar de antwoorden :)

Antwoorden (4)

dat is mogelijk kalk, door het steeds weer water geven.
het best kan je de plant verpotten en lekker verse aarde geven, of anders in ieder geval de bovenste laag afschrapen en vervangen door verse aarde.
Rieneke1
14 jaar geleden
Heb je hem dan niet te nat gehouden? Dus teveel water gegeven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
[quote=http://www.flowerpower.nl/main.php3?lg=1&tp=1000_0016]
Het komt voor dat er op potgrond niet plantpathogene schimmels voor komen. Het is van dit soort schimmels bekend dat hiervoor een vrijwel steriel substraat nodig is. Het meest sprekende voorbeeld in dit geval is de zogenaamde stoomschimmel (Peziza Ostracoderma) die zich na het stomen op de vollegrond manifesteert. Een explosieve groei van de schimmel Peziza Ostracoderma op net gestoomde grond is het gevolg van het ontbreken aan micro-organisme die normaal gesproken concurrerend zijn. Bij de groei van schimmels op verse potgrond kan er ook sprake zijn van een relatief steriele situatie omdat potgrond schoon is.

Peziza Ostracoderma is niet plantparasitair. Dit houdt dus in dat deze schimmel geen planten aantast. Veelal wordt een beginnende aantasting van Botrytis op planten aangezien voor Peziza Ostracoderma. Vaak verdwijnt de schimmel weer wanneer wordt water gegeven en bemest. Een droog teeltoppervlak en het regelmatig afspuiten van opstanden zijn preventieve maatregelen. Breedwerkende fungiciden kunnen helpen wanneer de schimmel niet uit zichzelf verdwijnt. Het is noodzakelijk wanneer er gekozen wordt voor een chemische bestrijding, om eerst een kleine proef uit te voeren. Dergelijke middelen zijn nooit beproefd in relatie tot niet plantenparasitaire schimmels.
[/quote]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn vele schimmels die op potgrond groeien, een ding hebben ze allemaal gemeen, namelijk dat de afwatering in de potgrond niet voldoende meer is en de potgrond te lang nat blijft,als je planten hebt die er tegen kunnen dat ze wat langer droog blijven kun je de potgrond een keer wat verder op laten drogen,(groene kamerplanten zonder bloei) bloeiende planten kunnen minder goed tegen een droge periode dus deze kun je beter een tijdje van onderaf water geven door ze per gietbeurt 20 minuten in een bakje water te zetten (1/3 pothoogte) na 20 minuten uit laten lekken en weer terugzetten. Hierdoor droogt de bovenste laag op en gaat de schimmel vanzelf dood .